נדחתה תביעת לחיאני, דנציגר וקלגסבלד לפיצוי על קרקע חקלאית

השופט מגן אלטוביה קיבל את עמדת מינהל מקרקעי ישראל וקבע כי הפיצוי יינתן רק למי שהיה בעל קרקע במועד מסוים

בית המשפט המחוזי בתל-אביב דחה את תביעתם של ראש עיריית בת-ים, שלומי לחיאני; חברת ש.א.נ.ל; שופט בית המשפט העליון, יורם דנציגר; ועו"ד דורי קלגסבלד, שותפו לשעבר של דנציגר; להחיל עליהם את כללי הפיצוי לפי החלטה 727 (הפשרת קרקע לצורך בנייה רוויה למגורים) של מינהל מקרקעי ישראל, בעסקת קרקע חקלאית בה היו שותפים.

בעסקה, שנחשפה לראשונה ב"גלובס", רכש לחיאני מכונס נכסים 21 דונם חקלאיים במערב נתניה, שהיתה אדמה מוזנחת, בכ-750 אלף דולר. העסקה בוצעה בסוף 1995, כשיזמים פעלו בבהילות בכל הארץ לרכישת קרקע חקלאית, לאור השחיקה שחלה אז באחוזי הפיצוי בהפשרת קרקע חקלאית לפי החלטה 727 והספקולציות על החלטות ההפשרה.

בשלב הראשון של העסקה והמגעים מול מינהל מקרקעי ישראל, פעל לחיאני במסגרת חברת ש.א.נ.ל, השייכת לקבוצת משקיעים המקורבים אליו. לחיאני, כך עולה מפסק הדין, התחמק במשך השנים מלהעביר את הקרקע על שם הקונים ונמנע מחתימה על תצהיר מלא.

רק מאוחר יותר, כאשר המגעים בין לחיאני והמינהל הסתיימו בלי הסכמה והוגשה תובענה נגד המינהל, נמסר כי במסגרת העסקה, מלבד חברת ש.א.נ.ל לחיאני פעל ברכישת הקרקע גם כנאמן עבור דנציגר וקלגסבלד, שהצטרפו כמבקשים לתובענה (השניים ייצגו את לחיאני אישית, ואחרי בחירתו לראש עיריית בת-ים ב-2003 הם ייצגו את העירייה).

הסתרת הנאמנות

בתובענה דרשו ש.א.נ.ל, דנציגר וקלגסבלד להכיר בזכותם לקבל פיצוי מוגדל עבור הפשרת הקרקע החקלאית, לפי החלטת מינהל 727.

המינהל טען כי דנציגר וקלגסבלד אינם זכאים לפיצוי לפי החלטה 727, וכי הם הסתירו במשך שנים רבות מהמינהל את עסקת הנאמנות.

פרקליט התובעים טען כי אין חובה להצגת פרטי הנאמנות עד למועד רישום הזכויות המינהל, ומועד זה טרם הגיע עד הגשת התובענה ב-2007.

השופט מגן אלטוביה קיבל את עמדת המינהל, לפיה בהחלטה 727 נקבע כי הפיצוי לפיה יינתן רק למי שהיה בעל הזכויות בקרקע במועד הקובע של 19.9.1994.

השופט קבע כי "לחיאני ידע כי אם בעתיד ישונה ייעוד המקרקעין, הוא לא יהיה זכאי לפיצוי לפי החלטה 727".

השופט אלטוביה דחה את התובענה של ש.א.נ.ל ודנציגר-קלגסבלד, ולא דן בשאלת הנאמנות והטענות של הצדדים לגביה. התובעים חויבו בהוצאות בגובה 39 אלף שקל.

את חברת ש.א.נ.ל ואת דנציגר-קלגסבלד ייצגו עוה"ד איל רוזובסקי ואבי דרכסלר (שהיה מנכ"ל המינהל); ואת המינהל ייצגה עו"ד קרן יוסט (דון יחיא) מהפרקליטות. (ה"פ 788-07).