הותר לפרסום: 3 ערבים ישראלים מואשמים בריגול עבור סוריה

על-פי כתב האישום, פידא שאער ומאג'ד שאער ממג'דל שמס ומחמוד מסרווה מבאקה אל-גרביה תכננו לחטוף אדם שסברו כי הוא הטייס הסורי שערק לישראל ב-1989, ואף דיווחו על תנועת צוללת ישראלית לגורמי מודיעין בסוריה

פרשה ביטחונית נוספת בצפון הארץ: הבוקר (ה'), עם הגשת כתב אישום נגד 3 תושבי הצפון, הותרו לפרסום פרטיה של פרשה הביטחונית, אשר במסגרתה העבירו השלושה במשך שנים מידע מודיעיני לתושב מג'דל שמס לשעבר שעזב את הארץ לסוריה, מילא תפקידים בממשל הסורי והיה בקשר עם גורמי מודיעין במדינה.

לאחר חקירה של היאחב"ל, להב 433 והשב"כ, וחודש לאחר המעצרים בפרשה, הוגש הבוקר לבית המשפט המחוזי בנצרת כתב אישום נגד פידא שאער (27); אביו, מאג'ד שאער (58) ממג'דל שמס; ומחמוד מסרווה (62) מבאקה אל-גרביה, שנעצרו בחודש האחרון בגין עבירות נגד ביטחון המדינה.
.
במהלך החקירה עלה חשד כי השלושה עמדו בקשר עם מדחת צאלח, סוכן מודיעין סורי, והעבירו לו ידיעות ודיווחים בשיחות מקודדות. הידיעות כללו דיווחים אודות תנועת צוללת באזור חיפה וכן צילומים בווידיאו סמוך לבסיס צבאי במרכז הארץ ולתחנת הכוח בחדרה.

בנוסף, על-םי האישום התכוונו השלושה לחטוף מישראל אדם שסברו בשוגג כי הוא הטייס הסורי שערק לישראל במטוס מיג 23 ב-1989, להרדימו ולהעבירו לידי הסורים. לצורך ביצוע החטיפה אף הכין מאג'ד מזרק וחומרי הרדמה.

כתב האישום, שהוגש על-ידי פרקליטות מחוז צפון, מייחס למעורבים עבירות ביטחוניות, בהן ריגול חמור, מגע עם סוכן חוץ, מסירת ידיעה לאויב בכוונה לפגוע במדינה, קשירת קשר לחטיפה וכניסה למקום צבאי.

בכתב האישום נטען כי במשך שנים, החל ממועד לא ידוע בשנת 2006 או 2007, העבירו השלושה מידע מודיעיני למדחת סאלח, תושב מג'דל שמס שעזב את הארץ לסוריה, מילא תפקידים בממשל הסורי והיה בקשר עם גורמי מודיעין במדינה.

האישום הראשון מתייחס לפרשת ניסיון החטיפה. נטען כי מחמוד מסרווה מסר לסאלח מידע על טייס סורי שערק לישראל ומתגורר בבאקה אל-גרביה. סאלח ביקש לאתר אותו, לחטוף אותו ולהעבירו לסוריה. לשם כך הוא נפגש עם מסרווה ומאג'ד שאער בירדן, שם תוכננה החטיפה, אשר במסגרתה הוחלט לכנות את הטייס "הכלה".

במהלך פגישה נוספת בין המתכננים בקהיר, בנוכחות סוכן סורי נוסף, מסרו הנאשמים לסוכן מידע על כפרים ומחנות צבאיים בישראל. במהלך המפגשים העביר מדחת למסרווה סך של כ-1,000 דולר והבטיח כי יעביר לו סכומים נוספים. בהמשך אף נרכשו חומרי הרדמה ומזרקים לצורך ביצוע החטיפה.

על-פי כתב האישום, באותה תקופה העביר פידא שאער, בנו של מאג'ד, עדכונים בעניין "הכלה" ובעניין "המוהר" תמורתה בין מתכנני החטיפה למדחת.

האישום השני מייחס למסרווה עריכת צילומי וידיאו של בסיס צבאי הנמצא במרחק של מספר קילומטרים מבאקה אל-גרביה, מתוך כוונה להעביר את הקלטות לסורים.

באישום השלישי נטען כי הנאשמים העבירו למדחת תרשים המסמן את תנועת כוחות צה"ל לכיוון סוריה ברמת-הגולן במקרה של מלחמה, לרבות תנועת טנקים, מסוקים ועוד.

כתב האישום ממשיך לגולל את המידע שנמסר לסורים, ובין היתר מיקומה של צוללת ישראלית. נטען כי בסוף 2009 ובתחילת 2010 הבחין מאג'ד בצוללת שעושה את דרכה צפונה במפרץ חיפה והעביר את המידה לבן פידא, על מנת שיעבירו למדחת. במסר הוא כינה את הצוללת "כריש" והזהיר מפני תקיפה בסוריה.

הפרשייה מצטרפת למספר פרשיות בטחוניות שנחשפו לאחרונה, בהן מעצרו של נגד בקבע בדרגת רס"ר ביוני האחרון, בחשד שהעביר מידע לגורמים לבנוניים המקושרים לחיזבאללה; וכתב האישום שהוגש במאי האחרון בפרשת אמיר מח'ול, שמואשם במגע עם סוכני חוץ מטעם ארגון חיזבאללה, קשירת קשר וסיוע לאויב במלחמתו נגד ישראל, באמצעות מסירת ידיעות סודיות ומתוך כוונה לפגוע בביטחון המדינה.