יוון עמדה בדרישות האיחוד וה-IMF; תקבל 9 מיליארד אירו סיוע

האיחוד האירופי וקרן המטבע הבינלאומית: "התוכנית הממשלתית לקיצוץ הגירעון ביוון רשמה התחלה חזקה, וכל הדרישות שיוון היתה צריכה לעמוד בהן עד לסוף יוני קויימו"

האיחוד האירופי וקרן המטבע הבינלאומית (IMF) אמרו היום (ה') כי "התוכנית הממשלתית לקיצוץ הגירעון ביוון רשמה התחלה חזקה, וכל הדרישות שיוון היתה צריכה לעמוד בהן עד לסוף יוני קויימו". משמעות הדבר, כי יוון תקבל משני הגופים הזרמה של 9 מיליארד אירו במסגרת "קרן הייצוב", עד 13 בספטמבר.

האיחוד וקרן המטבע השלימו היום את הבדיקה הראשונה שלהם באשר למאמצים הממשלתיים של יוון לקצץ את גירעון הענק שלה, שהכניס אותה לחובות כבדים ולמשבר. "יוון היתה צריכה להראות התקדמות במדיניות הפיסקלית שלה וברפורמות במדינה, עד לסוף יוני כדי לעמוד בקריטריונים של חבילת הסיוע האירופית - והיא עמדה בכך לפני המועד המתוכנן", אמרו באיחוד וב-IMF.

עם זאת, בשני הגופים מזהירים כי יוון עדיין ניצבת בפני אתגרים חשובים בקיצוץ הגירעון, והסיכונים עדיין קיימים. במגזר הפיננסי היווני עדיין נרשמה בתקופה הידרדרות מסוימת בהון שמחזיקים הבנקים כנגד הלוואות מסוכנות. בנוסף מציינים באיחוד ובקרן, כי ממשלת יוון עדיין לא מצליחה לגייס כספים באופן אחר מאג"ח לזמן קצר - מה שמצביע כי האמון ביכולתה לעמוד בהתחייבויות לא חזר לעצמו.

הסיוע ליוון הוא מתוך "קרן הייצוב" המקורית בהיקף 110 מיליארד אירו שהוקצתה למדינות הגוש. יוון קיבלה כ-20 מיליארד אירו במסגרת ההזרמה הראשונה של הקרן בחודש מאי. במסגרת התוכנית שהפעילה יוון לפי דרישת האיחוד האירופי וה-IMF, נכללו קיצוצים בתשלומי הרוווחה ובתשלומי הפנסיה, בוצעו העלאות מסים כדי להגדיל את הכנסות המדינה, ועוד.