ביל גרוס: "הפד לא יעלה ריבית במשך שנתיים עד שלוש"

בעקבות נתוני התעסוקה המאכזבים העריכו כלכלנים רבים בארה"ב כי יו"ר הפד ברננקי יימנע מהעלאת שיעור הריבית כדי לא לסכן את הצמיחה השברירית ■ אובמה: "תוספת המשרות בשוק הפרטי - מעודדת"

נתוני התעסוקה שפורסמו היום ואיכזבו את האנליסטים עושים את שלהם וגורמים לכלכלנים לראות את העלאת שיעור הריבית הבסיסית בארה"ב מתרחקת יותר ויותר. רבים מבתי ההשקעות פירסמו הערב (ו') הערכות לפיהן נגיד הבנק הפדרלי האמריקני, בן ברננקי, יימנע מהעלאת הריבית לפחות עד הקיץ הבא - כאשר חלקם נוקבים אף במועדים רחוקים יותר.

ביל גרוס, מנהל קרן האג"ח הגדולה בעולם פימקו המכונה גם "מלך האג"ח", התייחס היום בראיון רדיו לסוגיה וטען כי "הפד לא יעלה ריבית בשנתיים-שלוש הקרובות". לדבריו, המטרה הברורה כרגע של הבנק הפדרלי היא למנוע מהכלכלה ליפול למצב של מיתון ועל כן העלאת הריבית אינה אפשרית בעתיד הנראה לעין.

בתוך כך גם כלכלני גולדמן זאקס פירסמו לאחר דו"ח התעסוקה הערכה מחודשת במסגרתה הם חותכים את תחזית הצמיחה למשק האמריקאי לשנת 2011 וכן חוזים התערבות מוניטרית מצד הבנק הפדרלי. כעת חוזים בגולדמן כי הצמיחה בארה"ב תסתכם בשנה הבאה ב-1.9% לעומת תחזית קודמת אופטימית יותר של 2.5%.

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, התייחס גם הוא לנתונים שפורסמו: בשיחה עם עיתונאים ואנשי עסקים מקומיים בוושינגטון אמר אובמה כי "הגידול במספר המשרות במשק הפרטי מהווה סימן טוב - אך ההתקדמות בשוק העבודה חייבת להיות מהירה בהרבה עבור העובדים והמשפחות האמריקניות". אובמה הביע נכונות להגברת המעורבות הממשלתית בשוק העבודה כדי להאיץ את ההתאוששות ולמנוע עלייה נוספת במימדי האבטלה בארה"ב.

מוקדם יותר היום פורסם דו"ח התעסוקה החודשי של משרד העבודה האמריקאי אשר הצביע על אובדן 131 אלף משרות בחודש יולי - לעומת צפי מוקדם לאובדן 64 אלף משרות "בלבד". עם זאת, במגזר הפרטי לבדו נוספו 71,000 משרות חדשות. שיעור האבטלה בארה"ב נותר יציב ברמה של 9.5% מכוח העבודה.