פידל קסטרו מזהיר ממלחמה גרעינית בהופעה רשמית ראשונה

קסטרו נשא נאום רשמי ראשון לאחר 4 שנים, שבהן כמעט ונעלם מהזירה הציבורית, בפרלמנט בהוואנה ■ "ניתן לשלוט באוכלוסיית העולם, ניתן לשמר מקורות מתחדשים וניתן למנוע את שינויי האקלים"

פידל קסטרו הזהיר מפני מלחמה גרעינית ושינויים באקלים והתעלם בנושאים הקשורים ישירות לקובה. קסטרו נשא אתמול (שבת) נאום רשמי ראשון לאחר 4 שנים, שבהן כמעט ונעלם מהזירה הציבורית, בפרלמנט בהוואנה.

המנהיג הקובני המתקרב ליום הולדתו ה-84 עבר לפני 4 שנים ניתוח חירום בביטנו בו כמעט איבד את חייו, ואשר אילץ אותו להעביר את השילטון לידי אחיו הצעיר, ראול. המהפכן הקובני, פידל קסטרו שהיה ידוע בנאומיו הארוכים במשך 50 שנות שילטונו, נשא דברים במשך 10 דקות בלבד בפני המחוקקים והשרים בפרלמנט כשהוא לבוש במדי החקי שאפיינו אותו בימי שלטונו, ולא בחליפה שהפכה לסמל המאפיין את תקופת החלמתו.

במקום לדבר על קובה והנושאים החשובים למרבית הקובנים, ובהם הרפורמות הכלכליות וחופש הביטוי, קסטרו נצמד לנושאים שבהם עסק מאז העביר את השילטון לאחיו, כגון האיום של מלחמה גרעינית ודברים על השינויים באקלים.

"אם תהיה מלחמה, הסדר החברתי הנוכחי יעלם והמחיר יהיה גבוה באופן ניכר" אמר קסטרו והוסיף כי "ניתן לשלוט באוכלוסיית העולם, ניתן לשמר מקורות מתחדשים וניתן למנוע את שינויי האקלים".

במהלך השבועות האחרונים החל קסטרו להגיח בארועים ציבוריים, ונכח במפגשים של קבוצות קטנות, כמו כן השתתף בראיון טלוויזיוני ששודר ברחבי האי. גיחתו הציבורית מתרחשת זמן קצר לאחר שאחיו, הנשיא ראול קסטרו הודיע כי הפיקוח הממשלתי על עסקים קטנים בקובה יופחת וכן כי קובה מתקדמת לעבר שחרורם של אסירים פוליטיים, כפי שהבטיחה.

אנליסטים חושדים כבר זמן מה כי פידל קסטרו מעורב במידה רבה מאחורי הקלעים של הפוליטיקה המקומית. נציין כי הוא עדיין משמש כיו"ר המפלגה הקומוניסטית וכותב בעיתון הקומוניסטי המתפרסם בקובה , ה-Granma. מרבית מאמריו סובבים סביב הפוטנציאל למתקפה אמריקנית כנגד איראן וצפון קוריאה והתוצאות הנוראיות העלולות להתרחש במקרים אלו.