אחרי הפסד של 31 מיליון שקל בשנתיים: מנגו ו-GAP על המדף

‎בעל השליטה ברשתות, מוטי זיסר, מנהל מגעים למכירתן לגאון אחזקות ■ זיסר היה אמור לפתוח חנויות גם לרשת בננה ריפבליק, אך הוא טרם חתם על חוזים בקניונים ■ אלביט הדמיה: אין בכוונת החברה למכור את הפעילות הקמעונאית

כשנה וחצי אחרי פתיחת החנות הראשונה של המותג ‏GAP‏, איש העסקים ובעל השליטה בחברת אלביט הדמיה , מוטי זיסר, שם את כל עסקי האופנה שלו על המדף, ואף מנהל מגעים למכירתם לקבוצת גאון אחזקות . מקור בקבוצת גאון אחזקות מסר ל"גלובס" כי בקבוצה בוחנים את הנושא.

ההערכות בשוק הן כי שווי פעילות האופנה של זיסר עומד על 50-60 מיליון שקל לכל היותר. זיסר מחזיק ברשתות מנגו, ‏GAP‏ ו-‏G‏ סטאר, ועומד לפתוח את רשת האופנה בננה ריפבליק, גם היא מבית ‏GAP‏. ‏

בימים אלה מנהל זיסר מגעים מתקדמים לשכירת חנויות לרשתות בננה ריפבליק ו-‏GAP‏, אולם הוא נמנע עד כה מחתימה על חוזים. ‏

זרוע האופנה של זיסר מנוהלת על-ידי אריק בן-זינו, והיא מחזיקה גם בזיכיון למותג GAP בפולין. ‏

זיסר מצידו מסר היום (ג') כי "אין בכוונת החברה למכור את הפעילות הקמעונאית. בכוונת החברה להמשיך ולפתח את חטיבת הקמעונאות ואף להרחיבה אל מחוץ לישראל. התקדמות החטיבה משביעת רצון והינה בהתאם לציפיותינו. החברה בוחנת באופן שוטף הצעות עסקיות שמופנות אליה בנוגע לכל חטיבותיה, לרבות בתחום הקמעונאות".

במהלך השנים האחרונות ספג זיסר הפסדים כבדים מפעילות האופנה שלו. בשנת 2009 רשמו הרשתות ‏מנגו‏, ‏GAP‏ ו-‏G‏ סטאר הפסד תפעולי של 16 מיליון שקל. למעשה, בשנים 2008-2009 הסתכמו ההפסדים ב-31.3 מיליון שקל, וזאת אחרי שמנגו חתמה את 2008 בהפסד של 15.3 מיליון שקל. ‏

מנגו, מותג אופנה ספרדי שזוכה להצלחה בעולם, לא הצליח לשגשג בשוק האופנה הישראלי רווי התחרות. המותג ‏GAP‎‏ תרם לשורת המכירות, וב-2009 זרוע האופנה של הקבוצה רשמה עלייה של 14.5% במכירות רשתות האופנה שהסתכמו ב-118 מיליון שקל, לעומת מכירות של 103 מיליון שקל ב-2008.‏

חשוב לציין כי מקור העלייה במכירות הוא במותג GAP ובהרחבת רשת האופנה מנגו, כאשר במקביל המכירות בחנויות זהות של מנגו רושמות ירידה. ‏

מכל מקום, למרות העלייה במכירות, השקעות הענק שביצעה החברה הביאו אותה בסופו של דבר למאזן שלילי. הקבוצה השקיעה מיליוני שקלים בחנוכת הסניף הראשון של ‏GAP‏ בירושלים, שכללה בין היתר קמפיין רחב ואף חלוקת שקיות ריקות של המותג לדלתות בתים בירושלים וסביבתה. לכך יש להוסיף את ההשקעה שנדרשה בפתיחת סניפים חדשים ברשת מנגו.‏

בשנת 2009 הסתכמו הוצאות הקבוצה בתחום האופנה ב-134 מיליון שקל. במילים אחרות, סך ההוצאות היה גבוה ב-13.5% מההכנסות. ‏

בן-זינו הצהיר בעבר כי הרשתות יגיעו לאיזון בשנת 2009, אך הדבר לא צלח בסופו של דבר, ככל הנראה בשל ההשקעות. ‏

בימים אלה מנהלת החברה, כאמור, משא-ומתן מתקדם לפתיחת חנויות של הרשתות GAP ובננה ריפבליק בקניון רחובות, קניון אבנת, קניון רמת-אביב, קניון באר-שבע החדש, קניון ארנה והקריון. ‏

בחלק מהמקומות יש לחברה הסכמים סוגרים, אם כי הם לא נחתמו. הרעיון הוא לפתוח חנויות בגודל של 600-650 מ"ר למותג בננה ריפבליק, וחנויות בגודל 450 מ"ר למותג GAP.

בעלי הנדל"ן הביעו היום (ג') תרעומת על אי-עדכונם ברצונו של זיסר למכור את המותגים. "אם זה נכון, זה לא בסדר. הוא סוגר הסכמים, מפנים לו שטחים - ופתאום מתברר שהוא בכלל רוצה למכור", אומר אחד מהם ל"גלובס". ‏

22
 22