צפו בתמונות: תחליפים משודרגים ללהיטי הליסינג

אוטו לבן עם מדבקה? כבר לא בטוח שזו מאזדה ■ כמה מכוכבות שוק הליסינג הולכות לעבור השנה מתיחת פנים משמעותית

שוק ציי הרכב הישראלי טומן בחובו פרדוקס שאין לו אח ורע בעולם. מצד אחד זהו השוק הגדול והחזק ביותר בעולם בהשוואה לכלל השוק במדינה, עם נתח של כמעט 50% ורכישות בהיקף של יותר ממיליארד דולרים בשנה; מצד שני, למשתמשי הקצה - מקבלי הרכב הצמוד - יש מעט מאוד יכולת בחירה או דעה כלשהי בכלל על הרכב שבו הם זוכים לנהוג במשך שלוש שנים, ושעליו הם משלמים לא מעט מס.

מה שקובע את תמהיל הרכישות של ציי הרכב בישראל הוא משחק כלכלי-טכני של הנחות, שערי מטבע ו"ערך גרט" (קרי ירידת ערך במחירון לוי יצחק) שמנוהל על-ידי לא יותר מעשרים עד שלושים אנשי מפתח, ובהם אנשי חברות הליסינג, היבואנים והרגולטורים.

חלק מציי הרכב אמנם מעניקים לעובדים אשליה של בחירה באמצעות רשימה של כמה וכמה דגמים, אולם גם הרשימה הנפוצה הזו אינה ממצה אפילו שמץ ממה שיש לאותם דגמים להציע בעולם, ולעתים אפילו בארץ. נפח המנוע, המפרט והאבזור של כלי הרכב הללו נקבעים מלמעלה עד לרמת הפסיק, ומי שינסה לחרוג מהם, כמו למשל להזמין אופציה לתיבה ידנית, ייתקל בקיר אטום.

לעומת זאת, יצרני הרכב, נאיביים שכמותם, ממשיכים להשקיע מאות מיליונים בפיתוח הנדסי של דורות חדשים, בבניית תדמית, במיצוב תחרותי, בפרסום, ובאבזור מתוחכם של דגמים שמהווים בישראל "סוסי עבודה" נטולי ייחוס. בשבועות הקרובים יוצגו לא מעט תחליפים משודרגים מאוד של כמה מלהיטי הליסינג בישראל. להלן מדגם.

סיטרואן C4 >> מועד הגעה משוער: סוף 2010

סיטרואן C4
 סיטרואן C4

דרכה של ה-C4 אל ציי הרכב הישראליים מעולם לא הייתה סוגה בשושנים: לאורך כל הדרך היא נלחמה נגד דעות קדומות, מחירוני יד שנייה עוינים, ושערי מטבע שהכבידו על יכולתה התחרותית. אבל בשקט ובהתמדה, ובסיוע רוח גבית עזה מכיוון חברת הליסינג של יבואן פיג'ו סיטרואן, היא הפכה למראה מוכר ונפוץ בציי הרכב וזכתה להערכה בקרב משתמשי הקצה.

גם ל-C4 החדשה, שתושק באירופה באוקטובר, לא מחכה כאן שטיח אדום. אולם היא מביאה עמה מסר של "יותר". המכונית גדולה יותר - חמישה סנטימטרים לאורך, שניים לרוחב ושלושה לגובה - מרווחת יותר, מציעה תא מטען גדול יותר עם 408 ליטרים, ועד כמה שזה אפשרי היא מציעה אפילו יותר גאד'גטים וגימיקים אלקטרוניים, לטובת אנשי ההיי-טק המשועממים בפקקים.

ברשימה אפשר למצוא בין השאר מערכת E-touch המאפשרת לנהג לעקוב אחר סגנון הנהיגה ואחר החיסכון בדלק שלו ושל בני משפחתו באמצעות מסך מגע וחיבור למחשב המנוע. משהו כמו "האח הגדול" בגרסה מקומית.

באגף המנועים אין הרבה חידושים. המנוע העיקרי לציים ימשיך להיות 1.6 ליטרים ממשפחת ה-VTI, עם הספק של 120 כוחות סוס ושידוך לתיבה אוטומטית. עם זאת, הוא אמור להיות חסכוני ו"ירוק" יותר.

פולקסווגן ג'טה>>מועד הגעה משוער: אמצע/סוף 2011

פולקסווגן ג'טה
 פולקסווגן ג'טה

את ההיסטוריה של הפולקסווגן ג'טה הנוכחית בישראל אפשר לחלק לתקופות "לפני הציים" ו"אחרי הציים". לפני שהפכה ללהיט ציים היא מילאה בישראל במשך שנים נישה יוקרתית-אך-קטנה של "מיני פאסאט" ללקוחות בוגרים מהמעמד הבינוני המבוסס. לפני כשנה החליט היבואן לשווק את המכונית בדגם ציים מוזל, והתוצאה הייתה זינוק של מאות אחוזים במכירות ובנוכחות של המכונית על כבישי הארץ.

החברה תתקשה לשחזר את טקטיקת "מחיר שווה מכירות" עם הדור החדש של הג'טה, שמכוון גבוה יותר. ממדיה החיצוניים, למשל, מתקרבים לאלה של "מכוניות מנהלים", עם אורך של 4.64 מטרים, רוחב של 1.78 מטרים ותא מטען של 510 ליטרים, ועיצובה החיצוני לא מנסה להצניע את הממדים הנכבדים.

גם תא הנוסעים מכוון לפלח שוק סלקטיבי ויקר יותר משל משפחתיות הציים היפניות. אבל האתגר הגדול ביותר יהיה באגף המנועים: הג'טה הנוכחית השתלבה היטב בציי הרכב בזכות מנוע 1.6 ליטרים ותיק וצנוע, שמשודך לתיבה אוטומטית ותיקה ומוכחת.

במפרט הרשמי של הג'טה החדשה, לעומת זאת, אין אזכור למנוע בנפח ההכרחי-לציים הזה. את מקומו ממלא (באירופה) מנוע 1.2 ליטרים TSI בהספק דומה (105 כוחות סוס), עם תיבה מטיפוס DSG. אם מוסיפים לכך שיקולי מיצוב ומחיר, לא קשה להבין מדוע הזמין היבואן מראש כמעט את כל סדרת הייצור האחרונה של הג'טה 1.6 ליטרים היוצאת.

פורד פוקוס 3 >>מועד הגעה משוער: ספטמבר 2011

פורד פוקוס 3
 פורד פוקוס 3

גם יבואנית פורד בישראל עתידה להיתקל באתגר רציני מאוד של "שנמוך" (Downgrading) במקרה שתרצה להחדיר את הפוקוס הבאה לנעליה של הפוקוס הנוכחית, שהפכה זה כבר בציי הרכב בישראל לסוס עבודה אמין, מנומנם ונטול יומרות.

פורד העולמית מתייחסת לפוקוס החדשה כדגם אסטרטגי שיושק במתכונת כמעט זהה ברחבי העולם - מצפון אמריקה ועד לאירופה ולאסיה - ויקרא תגר על המכוניות האירופיות המובילות בקבוצה. כראוי למכונית אסטרטגית היא מקבלת את המיטב שבאמתחתה של היצרנית: עיצובי פנים וחוץ מתקדמים, תא נוסעים איכותי ושופע טכנולוגיות תקשורת, מערכות בידור ותצוגה מתקדמות, מערכות בטיחות מדור אחרון ועוד.

המגמה נמשכת באגף המנועים עם מנועי 1.6 ליטרים טורבו בנזין חסכוניים, המשודכים לתיבת הילוכים אוטומטית כפולת מצמדים, ומציעים שילוב בין ביצועים של מנועים גדולים יותר לחיסכון של מנועים קטנים יותר. אם מוסיפים לכך מפעל ייצור בלב גרמניה, כל העסק בהחלט לא נשמע כמו משהו שאפשר להציע לאלדן ולניו קופל ב-122 אלף שקלים לפני 15% הנחת ציים.

מנגד, ליבואן פורד/מאזדה יש מוניטין של "מחולל קסמים" בכל הנוגע להגדרת מפרט מיוחד לישראל. נקווה רק שהמפרט ה"ישראלי" לא יגזול מהמכונית החדשה את המקום ואת המיצוב הראויים לה.

שברולט AVEO 2011 >>מועד משוער הגעה: סוף 2010

שברולט AVEO 2011
 שברולט AVEO 2011

אם מישהו תוהה מדוע נעלמה מהשוק השברולט AVEO, שהייתה להיט מכירות בקרב ציי הרכב, התשובה היא ESP. המכונית היוצאת לא הצליחה לעמוד בחובת התקנת מערכת בקרת יציבות, ולפיכך לא קיבלה השנה ויזה לישראל. את ה"חור" הלא קטן, שיצר היעדרה בקו המוצרים של שברולט בישראל, תמלא בתוך זמן לא רב ה-AVEO החדשה, ש-GM מייעדת לה תפקיד מפתח בתהליך השיקום הגלובלי שלה.

המכונית טרם נחשפה רשמית, אולם תמונות שלה נחשפו על-ידי בכירי GM בכנס משקיעים שנערך לפני חודשים מספר, והן מלמדות על שינוי כיוון החלטי: לא עוד מכונית בסיסית שמציעה את המינימום ההכרחי, אלא "שברולט קרוז מוקטנת", שמכוונת גבוה הרבה יותר.

עיצובה החיצוני של המכונית אינו "אורגני" וזורם כמו של היונדאי אקסנט החדשה, אלא מאמץ קו רבוע, שרירי ואתלטי הן בגרסת ההאצ'בק והן בגרסת הסדאן. עיצוב הפנים נראה כמו שילוב בין המראה האירופי של הקרוז לבין הסגנון הצעיר והתוסס של ה-BEAT החדשה. אף שעיצוב הפנים הדו-גוני וצגי ה-LCD הזורחים של דגם התצוגה ייעלמו, קרוב לוודאי, עד שיגיעו למגרש החניה של אינטל/אמדוקס, החוויה הכוללת בהחלט נראית עשירה יותר.

המנועים יציעו צריכת דלק משופרת, מעט יותר הספק, ובעיקר פליטה נקייה יותר, שתאפשר למצות את הטבות "המס הירוק" ולגלגל אותן להנחות לציים.

גם מנהלים

גם פלח "מכוניות המנהלים" יעבור רענון בחודשים הקרובים. כמה דוגמאות:

פאסאט 2011

הפאסאט החדשה, שתצא לשוק לקראת סוף השנה, נשענת על הפלטפורמה הקיימת של המכונית הנוכחית אבל תציע שיפור בתחומים רבים - החל במתלים וכלה בהנדסת האנוש. העיצוב יישר קו עם העיצוב העדכני של הגולף/ג'טה, יהיה שמרני וזהיר כבעבר, ומבחר המנועים יכלול את משפחות ה-TSI וה-TDi המוכרים. והמחיר? שאלה מצוינת.

פיז'ו 408

היורשת של ה-407 מכוונת הרבה יותר גבוה - יש לה בסיס גלגלים מורחב, ממדים חיצוניים של מכונית מקבוצה E, ואיכות ייצור שאמורה ליישר קו עם אאודי ושות'. גם העיצוב "גרמני" ואלגנטי, ולא יחסר לה מאום באגף הטכנולוגיות. השאלה הגדולה היא המחיר: האם היא תהיה רלבנטית לפליטי קבוצה 4?

רנו Latitude

עם אורך של 4.9 מטרים ורוחב של כמעט 1.9 מטרים היורשת הרוחנית של ה"לגונה" תהיה אחת הגדולות בקבוצתה. הדנ"א שלה מעניין בהחלט: מכונית צרפתית, שמיוצרת בקוריאה (על-ידי סמסונג) ומבוססת על שלדה ועל טכנולוגיה של מכונית יפנית (ניסן פוגה). כל זה במחיר שאמור להיות תחרותי בהחלט.

יונדאי i40

יורשת הסונטה מבצעת תפנית חדה: לא עוד עיצוב אנונימי, אלא נוכחות כביש זורמת, דינמית ומוחצנת. תא הנוסעים מציע עיצוב מתקדם לא פחות, ואת משפחת המנועים המשודרגת כבר פגשנו לאחרונה ב-IX35.