המשט העצמאי של הטירקלים

לגבי אשכנזי נותרה עוד חצי שנה במדים, אבל הפוליטיקאים מזהים בו איום כבר עכשיו

הקשישים החביבים שסיבת מינויים הייתה להפיס את דעת הקהל בעולם חשפו השבוע שיניים. תוך שהם מתעלמים לחלוטין מכתב המינוי שלהם, החלו החברים להתעניין בדרך קבלת ההחלטות על פעולת צה"ל בשביעייה.

בתוך 48 שעות הצליחו ללא כל קושי גם לחשוף סתירות בעדויות של ראש הממשלה ושר הביטחון, וגם לגרום לראש הממשלה להזיע. נתניהו נאלץ לזמן בבהילות מצלמות ומיקרופונים וליטול אחריות, אחרי ששכח לעשות זאת בעדותו בחדר הוועדה. חברי ועדת טירקל שדרגו את עצמם בקלילות, מבלי שאיש מהעדים טורח להזכיר להם שעם כל הכבוד, כתב המינוי שלהם אינו מורחב כפי שנדמה להם.

כפיים לאשכנזי

גם הפוליטיקאים סייעו להרים את קרנה של הוועדה שקיוו שתהיה מינורית להפליא. ברגע שהחלו להשיל מעצמם את האחריות הוסיפו לטירקל ולחבריו קילוגרמים של יוקרה. אם כולם בורחים מאחריות סימן שמשהו חשוב קורה פה.

מי שחיפש סדקים בברית הפוליטית האמיצה בין ראש הממשלה לשר הביטחון התקשה למצוא אותם. אחד הטלפונים הראשונים שעשה נתניהו לאחר שהבין שדבריו מתפרשים כהפלת האחריות על ברק, היה להרים טלפון לבן בריתו ולהבהיר. השנים נשבעו זה לזה אמונים לפני 16 חודשים, ואין כרגע דבר שיתיר את השבועה הזו. ודאי שלא משט טורקי. או חקירה. או בדיקה של המשט הזה.

כולם התכוננו לעדותם, אבל היחיד שקצר מחיאות כפיים היה הרמטכ"ל. גבי אשכנזי, שבמצוות דובר צה"ל לא מרבה לדבר בתקשורת, הראה שכשהוא רוצה הוא יודע לדבר ויש לו גם מה לומר. בניהו הפעיל על אשכנזי את האסטרטגיה שהצליחה לו בפעם הקודמת שהיה דובר: אצל יצחק מרדכי. מבחינת בניהו הנוסחה ברורה: פחות מילים שווה יוקרה ופופולריות. זה עבד אז, זה עובד גם היום. לכאורה אחרי עדות הרמטכ"ל אפשר היה לקפל את הוועדה ולסיים. אשכנזי הודה בכשלים בצבא, ולקח את האחריות על עצמו. אבל חמשת חברי ועדת טירקל, שנדמה שנהנים עכשיו מכל רגע, לא יתנו לזה להסתיים כל כך מהר.

לאשכנזי זה היה שבוע מוצלח. חשיפת מסמך גלנט על-ידי אמנון אברמוביץ' ורוני דניאל בערוץ 2 היטיבה איתו, למרות שבתחילה היה נדמה שהיא עלולה להזיק. מישהו רקח תוכנית שפרט לקידום מועמדות גלנט, נועדה להכפיש את אשכנזי. חשיפת המזימה הפכה אותו לאנדרדוג. אם החקירה המשטרתית תעלה שהנייר לא מזויף, והאצבעות יובילו ללשכת שר הביטחון, יוכל הרמטכ"ל לחגוג את ניצחונו.

פוליטיקאים תהו השבוע האם אהוד ברק עלול להיפגע מהפרשה הזו. האמת היא שמצבו הפוליטי של ברק כל כך עגום, שנדמה שדבר כבר לא יכול לפגוע בו עוד. אם תתקרב אליו האש אפשר להניח שהוא כבר ימצא דרך לא אלגנטית להרחיק אותה ממנו, גם אם יהיה עליו להקריב אחרים. לא איש כברק יוותר על התפקיד הנוכחי.

למנות רמטכ"ל ויהי מה

לגבי אשכנזי נותרה עוד חצי שנה במדים, אבל הפוליטיקאים אותתו השבוע שהם מזהים בו איום כבר עכשיו. הלכלוך שהפיצו גורמים מדיניים ערב עדותו, ולפיו יצטרך הרמטכ"ל להסביר מדוע היה בבית בזמן פעולת המשט, לימד שמישהו פה לחוץ. כאילו אין לאשכנזי שלוש שנות צינון על פי החוק לפני שיחליט אם הוא רוצה להתלכלך במים העכורים של הפוליטיקה.

היחסים שלו עם שר הביטחון החמיצו רק בחודשים האחרונים. התקופה שלפני כניסתו של יוני קורן ללשכת השר הייתה תקופה רגועה יחסית, והמתח לא התפרץ החוצה. אשכנזי וברק עבדו בשיתוף פעולה. מאז זרמו ביניהם הרבה מים עכורים, עד שהשבוע, בצעד יוצא דופן, אישר דובר צה"ל, קצין במדים, שבין השר לרמטכ"ל קיימת מתיחות. ברק מקדם את מינוי מחליפו חצי שנה לפני סיום כהונתו, למורת רוחו הגלויה של הרמטכ"ל.

אם ייאלץ ברק לפרוש בסתיו בשל לחץ פתאומי של חבריו למפלגה, הוא לא יעשה את זה אלא לאחר שיקבע מי יהיה ראש המטה הכללי. ברק אמנם משלים במצטבר שש שנים כשר ביטחון - ארבע בקדנציה הנוכחית, שתיים כשהיה ראש ממשלה - אך מעולם לא מינה רמטכ"ל. את הטקס הזה הוא לא מתכוון להפסיד הפעם.

הכותב הוא מגיש "הכל דיבורים" בקול ישראל, והפרשן הפוליטי של ערוץ 1