ECB: ההתאוששות תלויה בצריכה הפרטית ובבריאות הבנקים

הדיווח התפרסם כאשר ברקע פורסמו נתונים שהצביעו על נפילה בלתי צפויה של הייצור התעשייתי בגוש האירו ביוני ב-0.1% לעומת מאי ולעומת צפי לעלייה של 0.5% ■ ביום ו' יפורסם התמ"ג באירופה

ההתאוששות בגוש האירו בפרט ובעולם בכלל תלויה בצמיחה בצריכה הפרטית ובבריאותם של הבנקים, נאמר היום (ה') במאמר של הבנק האירופי המרכזי, ה-ECB אשר מנתח את קריסת הסחר העולמי על רקע המשבר הפיננסי ב-2008. "התמשכותה של ההתאוששות בעולם ובגוש האירו תהיה תלויה באופן קריטי לא רק בהתחזקות הביקושים במגזר הפרטי, אלא גם בטיפוחה ובריאותה של המערכת הפיננסית העולמית".

הדיווח התפרסם כאשר ברקע פורסמו נתונים שהצביעו על נפילה בלתי צפויה של הייצור התעשייתי בגוש האירו ביוני ב-0.1% לעומת מאי ולעומת צפי לעלייה של 0.5%, כאשר הייצור בצרפת ובגרמניה שירדו ב-1.6% ו-0.5% בהתאמה לעומת נתונים חזקים במאי, רמזו לכך שההתאוששות הכלכלית בגוש האירופי האטה בסוף הרבעון השני של השנה.

הכלכלה האירופית נסמכת במידה רבה על ייצוא, במיוחד מגרמניה, אשר מקזזת את ההתכווצות בפעילות הכלכלית ברבות מהמדינות הדרומיות בהן נוקטות הממשלות בצעדי צנע על מנת לקצץ את הגירעונות התקציביים. הייצוא מגוש האירו עלה במאי ביותר מ-25% לעומת רמתו בחודש המקביל ב-2009, והיה נמוך ב-2% מהרמה שנרשמה ערב כניסתו של המשבר הפיננסי לשלב האקוטי ביותר, שהגיע לשיאו בספטמבר 2008.

נציין כי הלמ"ס האירופי צפויה לפרסם ביום ו' הקרוב את הנתונים המקדימים של התל"ג לרבעון השני, כאשר הכלכלנים צופים לצמיחה רבעונית של 0.7% ולצמיחה שנתית של 1.4%. עם זאת נתוני התמ"ג החלשים שפרסמה היום יוון אשר נפלו ב-1.5%, עלולים לאותת על צמיחה מתונה יותר.