בקרי הגבול יוצאים למאבק: "ההסתדרות מכרה אותנו"

הצטרפו ל"כוח לעובדים" ■ השוטרים יפוטרו בקרוב מהמשטרה כחלק מהקמת רשות חדשה במשרד הפנים אלה שיועסקו מחדש יסווגו במעמד ארעי ונחות

מאות שוטרים המועסקים בביקורת הגבולות הגבול בנתב"ג, בנמלי הים ובמעברים היבשתיים, הצטרפו לאחרונה אל ארגון כוח לעובדים, ובכוונתם לנהל מאבק ארגוני ומשפטי חסר תקדים נגד פיטוריהם הצפויים ונגד ההסכם שעליו חתמו בעניין ההסתדרות והמדינה.

בשנת 2008 החליטה הממשלה להקים רשות אוכלוסין, הגירה ומעברי גבול, שתהיה כפופה למשרד הפנים. מעצם ההחלטה הזו ברור היה כי עובדי ביקורת הגבולות לא יעבדו יותר תחת המשטרה, אלא כאזרחים בשירות המדינה. לצורך העניין ניהלו משרד האוצר וההסתדרות מו"מ, שבסופו הוסכם כי העובדים שייקלטו במסגרת הרשות החדשה יהיו במעמד "ארעי" למשך חמש שנים, במה שמכונה "תקופת ניסיון". בפרק זמן זה ניתן לפטר אותם בכל שלב, למרות שחלק גדול מהשוטרים האלה עובדים כבר יותר מעשר שנים. ככלל, ההסכם לא הבטיח שאיש מהשוטרים ייקלט במסגרת הרשות לאחר שיפוטר מהמשטרה, אולם נקבע כי אם חלק מהם כן ייקלטו שכרם לא ייפגע.

ההסכם הקיבוצי קובע, בין היתר, כי כל ההסכמים והנוהגים החלים על עובדי המדינה לא יחולו על עובדי ביקורת הגבולות - לא הסכמים קיימים וגם לא כאלה שייחתמו בעתיד. בהסכם נקבע כי ההוראות השונות של נציבות שירות המדינה (התקשי"ר) יחולו על עובדי ביקורת הגבולות, אך דווקא הסעיפים שאמורים להיטיב עם העובדים לא יחולו עליהם: לא תוספת ותק, לא תוספת שהייה בדרגה, לא מענק יובל ולא שכר עידוד. למרות כל זאת, וכמו בכל הסכם קיבוצי, העובדים יחויבו לשלם להסתדרות 0.85% משכרם בכל חודש. על ההסכם הזה חתום בכתב ידו יו"ר ההסתדרות, עופר עיני.

ההסתדרות: השכר משופר

בהסתדרות מציינים מנגד כי טבלת השכר שנקבעה בהסכם טובה יותר מזו שנקבעה בשירות המדינה, וכי האלטרנטיבה להסכם היתה חוזים אישיים מקפחים, שיפגעו בעבודה המאורגנת בשירות המדינה. עוד מבהירים בארגון כי ההסכם מתייחס באופן פורמלי רק לעובדים חדשים ולא לשוטרים הקיימים, משום שהחוק בישראל אינו מאפשר לשוטרים להתאגד ולנהל מאבק ארגוני.

אבל דווקא בנקודה הזאת יש מי שחולק על ההסתדרות: בעקבות חוות דעת משפטית שקיבלו ראשי ארגון כוח לעובדים, הם מאמינים כי עצם העברתם של השוטרים לידי רשות אזרחית מאפשרת להם להתאגד, בטח כאשר ישנה הרעה לכאורה בתנאיהם. "הידיעה שמותר לנו להתארגן ולעצור את כדור השלג הזה, שבו נראה כי המדינה, ההסתדרות וכל המערכות עשו יד אחת נגדנו, היא משב רוח מרענן בימים הקשים שעוברים על כל מי שעובד בביקורת הגבולות" - כך אמרה היום (ה') אחת השוטרות שלוקחות חלק במאבק. שוטרים אחרים אמרו היום: "ההסתדרות מכרה אותנו".

בארגון כוח לעובדים מטילים ספק בעצם הלגיטימציה של ההסתדרות לחתום על הסכם שנוגע לעתידם של השוטרים, משום שאיש מהם אינו חבר הסתדרות. לעומת זאת, בהסתדרות מבהירים כי הם חתמו על ההסכם משום שהוא נוגע לקליטת עובדים במשרד הפנים, ושההסתדרות בהחלט הארגון היציג של עובדי משרד הפנים ושל עובדי המדינה בכלל.