רשת האופנה אירית שוב בצרות: הבנקים עצרו את האשראי

ברשת שוקלים לבקש הקפאת הליכים ■ בשנה האחרונה נסגרו שישה סניפים

שנה בדיוק אחרי רכישת רשת האופנה אירית על ידי איש העסקים אריה כהן, הרשת נקלעה שוב לקשיים כספיים. ל"לגלובס" נודע כי הבנקים עצרו את האשראי לרשת, דבר שעשוי להקשות עליה את המשך הפעילות. עוד נודע כי בחברה שוקלים לפנות לבית המשפט בבקשה להקפאת הליכים עקב חובות שצברה הרשת בהיקף של מיליוני שקלים.

בימים האחרונים ניסה נציג מטעמו של כהן להציע את הרשת למכירה לכמה עסקים העוסקים בתחום, אולם אף לא אחד מהם הביע התעניינות ברכישת הרשת.

במקרה שאכן תוגש בקשה להקפאת הליכים, היא תוגש ככל הנראה עם בקשה הנוגעת גם לרשת אמיקה, אף היא בבעלות כהן. ההערכה היא כי שתי הרשתות יחד מחזיקות בחוב של 10 מיליון שקל.

"ברגע שהחברה לא תשלם את השכירות, אנחנו נסגור להם את הסניף", אומר היום (ה') ל"גלובס" אחד ממנהלי הקניונים.

סכסוך בין השותפים

רשת אירית נוסדה בשנת 2003 על ידי המעצבת אירית סימון, שהחזיקה בה עם שני שותפים. בשלב מסוים החל סכסוך בין השותפים ותוך זמן מה סימון הפסיקה להגיע לעבודה. בשנת 2007 נמכרה השליטה ברשת (67%) לרשת האופנה ג'אמפ תמורת 2 מיליון דולר, סכום ששיקף לחברה שווי של 3 מיליון דולר בקירוב. בשלב זה יצאה אירית סימון מהשותפות ברשת. בעת הרכישה מנתה רשת אירית 18 סניפים, ומחזור מכירותיה השנתי עמד על 40 מיליון שקל. מאז הרשת הלכה ופתחה עוד סניפים, עד שמספרם הגיע ל-24.

לימים התברר כי אירית היתה האבן השואבת, ולמרות מיליונים שהוזרמו לרשת היא לא הצליחה להתאזן ואף גררה את הבעלים החדשים, רשת ג'אמפ, לכינוס הליכים.

ביולי 2009 הגישה רשת אירית לבית המשפט בקשה להקפאת הליכים בשל חובות של 30 מיליון שקל. בספטמבר 2009 וכשהרשת מנתה 14 סניפים, רכש כהן את הרשת תמורת מיליון שקל בלבד. סמוך לזמן הרכישה נסגרו חלק מהסניפים, ולפני כחודש וחצי סגרה הרשת גם את הסניף בקניון סביונים.

כיום יש לרשת 8 סניפים, 4 מהם מופעלים ישירות על ידי הרשת ו-4 מהם על-ידי זכיינים.

הרשת מפעילה סניפים בהפעלה ישירה בקניונים איילון, בת ים, הנגב באר שבע וחנות מפעל בנתניה. הסניפים שמופעלים על ידי זכיינים הם בקניון רחובות, בטבריה, בגרד קניון בחיפה ובקניון סימול באשדוד.

בימים האחרונים פנתה רשת אירית לקניונים בבקשה להעביר את חוזי השכירות שעליהם היא חתומה לזכיינים, אולם לפי שעה המהלך לא צלח בשל התנגדות בעלי הקניונים.

מחזור המכירות של הרשת צנח משמעותית - אם בימי השיא מחזור המכירות של סניפים טובים ברשת הגיע ל-400 אלף שקל בחודש, כיום מחזור המכירות החודשי של כל שמונת הסניפים עומד על 800 אלף שקל עד מיליון שקל בלבד. מדובר במחזור שנתי של כ-10 מיליון שקל, שאינו מאפשר לרשת אופנה להיות רווחית.

מנכ"ל רשת אירית, גלעד אלמגור, מסר: "המטרה שלנו היא להשאיר את העסק חי ונושם. לשם כך אנחנו בודקים אופציות העומדות לרשותנו".