שנת שמיטה: בנק לאומי מוחק 50 מ' ש' מחובותיה של לידר

בכך הוסר המכשול האחרון בפני העברת השליטה ■ לבנק יוקצו 10% ממניות לידר השקעות וכן אג"ח להמרה בהיקף של 20 מיליון שקל

לאחר כמעט שנה של מו"מ סבוך, דיווחה היום (ה') לידר השקעות על השלמת השלב האחרון לקראת העברת השליטה בה משרם-פודים גרופ לידי קרן ATE, במסגרת הסדר שאושר בידי מחזיקי האג"ח בלידר.

לפי הדיווח לבורסה, הגיעה לידר להסכמה עם בנק לאומי, לו היא חייבת כ-130 מיליון שקל, הכולל פרעון מקצת מהחוב ופריסה ומחיקה של יתרתו. למעשה, מוחל בנק לאומי על 50 מיליון שקל מהחוב, שכנגדם יקבל ניירות ערך של החברה הכושלת.

בעליה של קרן ATE הוא דן דוד, איש עסקים יהודי-איטלקי, שעשה את הונו בתעשיית מכונות הצילום האוטומטיות, והיא מנוהלת בארץ על-ידי צחי אפלויג.

לפי ההסכם עם הבנק, תפרע לידר כ-12.5 מיליון שקל מסך החוב לבנק לאומי, כאשר 10 מיליון שקל מתוכם באופן מיידי והיתרה בשני תשלומים. את יתרת החוב, שתעמוד על 67.5 מיליון שקל, הקרן תתחיל לפרוע בעוד ארבע שנים בשישה תשלומים שנתיים שווים. גם תשלומי הריבית יידחו וייפרסו לעשר שנים.

לבנק יוקצו 10% ממניות לידר השקעות וכן אג"ח להמרה בהיקף של 20 מיליון שקל. בנוסף לביטחונות הקיימים, מניות של החברות הבנות גרינסטון ולידר נדל"ן וכן הלוואות בסך 374 אלף שקל שהועמדו לטובת לידר נדל"ן, יירשם שעבוד שני על מניות לידר שוקי הון - החברת-בת שבניהול עמית ורדי.

בנוסף לכל אלה כולל ההסדר גם אפסייד פוטנציאלי לבנק ממניות חברות הבנות - לידר נדל"ן, גרינסטון ופולאר תקשורת, על אף שמדובר בחברות שלא ממש הסבו נחת למשקיעים בהן בשנים האחרונות. בכל מקרה, גובה האפסייד מכל חברות הבנות לא יעלה על 7 מיליון שקל, אך ייתכן שגם לא יתקבל בכלל.

בנוסף לכל אלה, קובע ההסכם כי לידר השקעות וחברות הבנות שלה יהיו מנועות מלבצע עסקאות, ומלחלק דיבידנדים עד להקטנת החוב ל-34 מיליון שקל. כמו-כן הוסכם על מנגנון הצטרפות (Tag-Along ו-Bring along) של מי מהצדדים, במקרה של מכירת מניות לידר השקעות על-ידי דן דוד לגורם שלישי.

לפי הסדר החוב, שנחתם עם נציגות מחזיקי האג"ח של לידר, יזרים דוד 60 מיליון שקל לחברה ויקבל בתמורה 50.1% ממניותיה וכן אג"ח בהיקף של 25 מיליון שקל. מחזיקי האג"ח, להם הייתה חייבת לידר 210 מיליון שקל, יקבלו 16% ממניות החברה, ובנק לאומי, לו חייבת לידר 130 מיליון שקל, יקבל כאמור 10%. שרם-פודים גרופ, תדולל להחזקה של 15%.

לידר, זרוע הפעילות המרכזית של קבוצת שרם-פודים, שבבעלות איציק שרם ויאיר פודים, נקלעה למשבר קשה בעקבות השקעות כושלות בנדל"ן במזרח אירופה, כמו גם בתחומי התקשורת והטכנולוגיה.

לידר סיימה את שנת 2009 בהפסד ענק של 236 מיליון שקל, בהמשך להפסד של 166 מיליון שקל בשנת 2008. רואי החשבון של החברה צירפו לדו"חותיה הכספיים הערת "עסק חי" בשל חשש ליציבותה.