מדד סנטימנט הצרכנים של מישיגן הפתיע ועלה ל-69.6 נק'

(עדכון) - קודם לכן דווח על עלייה ראשונה, של 0.4%, מזה 3 חודשים במכירות הקמעונאיות ■ עם זאת, כלכלנים ציפו לעלייה של 0.5% ■ רונן מנחם: הנתונים משרטטים תמונה ברורה של רפיון אולם אין להתעלם מתפתחויות העשויות לשנות את התמונה

היום (ו') התפרסמו מספר נתוני מאקרו חשובים בארה"ב. אם ביום שישי שעבר הייתה אכזבה רבתי מנתוני שוק העבודה, הרי שהיום הנתונים מעודדים יותר וחלקם אף הפתיעו לטובה.

בשעה 15:30 פורסם מדד המחירים לצרכן לחודש יולי, שרשם עלייה של 0.3% לעומת הערכות לעלייה של 0.2%. מדד הליבה, שאינו כולל את מחירי המזון והאנרגיה התנודתיים, עלה ב-0.1%, בהתאם לציפיות.

ב-12 החודשים האחרונים רשם מדד המחירים לצרכן בארה"ב עלייה של 1.2%, בהתאם לציפיות כלכלנים. בחודש האחרון גברו החששות מכך שהמשק האמריקני יגלוש לדפלציה (ירידות מחירים ממושכות), מיתון וחולשה בביקושים אולם הזינוקים במחירי הסחורות לאחרונה מפחיתים את הסיכוי לכך.

אך הנתון החשוב ביותר היום הוא מכירות הקמעונאיות ביולי, שרשמו עלייה של 0.4% בחודש שעבר, לעומת צפי ל-0.5%. עם זאת, הנתון של חודש יוני עודכן לירידה של 0.3% לעומת 0.5%- בנתון הקודם. ללא כלי רכב נרשמה עלייה של 0.2% במכירות, בהתאם לציפיות. נתון זה מעיד על עוצמת הצריכה הפרטית בארה"ב שמהווה כ-70% מסך הצמיחה, ומכאן חשיבותו הרבה.

כחצי שעה לאחר פתיחת המסחר פורסם מדד אמון הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן לחודש אוגוסט, שטיפס לרמה של 69.6 נק' באוגוסט מ-67.8 נק' ביולי. הצפי היה ל-69 נק'. במקביל פורסם נתון המלאים העסקיים לחודש יוני, שרשם עלייה של 0.3% לעומת צפי כלכלנים לעלייה של 0.2%.

רונן מנחם, מנהל יחידת ההשקעות והאסטרטגיה בבנק מזרחי טפחות, מציין בתגובה כי נתונים אלו מצטרפים לסדרה ארוכה של נתונים פושרים ולא משכנעים על משקי הבית, המוכיחים היטב כי הוצאותיהם עלולות להיות מוגבלות ומהוססות בחודשים הבאים. הבנק הפדראלי שב וטוען שהוצאות אלו מרוסנות על ידי גורמים רבים, בתחום השכר, התעסוקה, הנדל"ן והאשראי.

האינפלציה והמכירות הקמעוניות הנמוכות, כמו גם האינדיקציות העתידיות השונות, משרטטות תמונה ברורה של רפיון. אולם, חרף סביבת המחירים הנמוכה, אין להתעלם משתי התפתחויות אחרונות, העשויות לשנות במשהו את התמונה בהמשך: אירועי נזקי טבע ומזג אוויר, העלולים לדחוף קדימה את תעריפי התשומות החקלאיות. זו התפתחות ברמה עולמית שתשליך על מדדי המחירים לצרכן במדינות רבות בעולם. בנוסף, הפיחות בשער הדולר, שאם יימשך, עשוי אף הוא להטות, בשלב מסוים, את קצב האינפלציה כלפי מעלה.