"הלחץ על המניות צפוי להימשך, העקומים ימשיכו להשתטח"

כלכלן המאקרו של לידר שוקי הון, רפי גוזלן: היחלשות המומנטום בפעילות בעולם תמשיך להפעיל לחץ כלפי מטה על תשואות האג"ח לטווח הבינוני-ארוך

הודעת הריבית בארה"ב, שסימנה הכרה בהיחלשות המשק האמריקני, הובילה את נכסי הסיכון לבצע צעד ראשון לעבר תרחיש הצמיחה האנמית שמציע שוק האג"ח. טרם נאמרה המילה האחרונה, כך שצפוי להימשך הלחץ על נכסי הסיכון. כך מעריך כלכלן המאקרו של לידר שוקי הון, רפי גוזלן.

גוש האירו צמח בשיעור גבוה ברביע השני, אך הצמיחה בהמשך תלויה באופן ניכר בהתפתחויות הגלובליות ולכן החולשה המסתמנת בארה"ב ובסין תמתן את הצמיחה גם באירופה ותוביל להמשך היחלשות האירו.

לגבי ישראל אומר גוזלן כי השלבים המתקדמים בו נמצא תהליך תיקון המלאים בעולם והיחלשות המומנטום בפעילות העולמית, מציבים סימני שאלה בנוגע להמשך השיפור בייצוא במהלך המחצית השנייה של השנה ובשנת 2011. זאת על רקע הייסוף הריאלי החד בשקל, בהשוואה לתקופת טרום המשבר של שנת 2008, שתומך אף הוא בהאטה בייצוא.

לגבי המדיניות המוניטארית מעריך גוזלן כי החלטת הריבית הקרובה תושפע מהתפתחות הציפיות לאינפלציה לאחר פרסום מדד יולי ומנתוני הפעילות שיפורסמו במהלך השבוע הקרוב (צמיחה והמדד המשולב).

לדבריו, "מאז החלטת הריבית האחרונה חלה אמנם הידרדרות בהערכות השווקים הגלובליים את הצמיחה העתידית, אך אם לא תחול ירידה של ממש בציפיות לאינפלציה, אנו מייחסים הסתברות גבוהה להעלאת ריבית באחת משתי ההחלטות הקרובות".

הקשחת הטון מצד בנק ישראל, על רקע עדכון תחזית האינפלציה שלו כלפי מעלה, עדיין לא באה לידי ביטוי במלואה בשוק האג"ח. בנק ישראל ריסן בעבר, בתגובה לציפיות לאינפלציה ברמה הנוכחית הנושקות לגבול העליון של היעד. "אנו מצפים ללחץ לעליית התשואות בטווחים הקצרים לפדיון, ביצוע עודף של האפיק השקלי על פני הצמוד ולהמשך השתטחות העקומים. החלשות המומנטום בפעילות בעולם תמשיך להפעיל לחץ כלפי מטה על התשואות לטווח הבינוני-ארוך".