אולטימטום באוסיף: הסדר חוב תוך שבועיים או פירוק

אוסיף לשופטת אלשיך: "המו"מ עם אג"ח ה' בשלבים מתקדמים מאוד"

בית המשפט המחוזי בתל אביב שם קץ לגרירת הרגליים של בעלי שליטה בחברות שנקלעו להסדרי חוב. השופטת ורדה אלשיך מינתה היום משקיף לאוסיף וקבעה שאם תוך 14 יום לא תגיע חברת הנדל"ן להסדר עם מחזיקי האג"ח מסדרה ה', יהפוך המשקיף, עו"ד גיא גיסין, למפרק זמני.

מאוסיף, חברה-בת של ישרס מקבוצת שלמה איזנברג, נמסר בתגובה כי "החברה לומדת את החלטת בית המשפט ותגבש את עמדתה בעניין בימים הקרובים. המו"מ עם אג"ח ה' בדרך למתכונת דומה להסדר שנחתם עם אג"ח ד'. הוא נמשך ומצוי בשלבים מתקדמים מאוד".

אוסיף נקלעה למשבר בעקבות רכישות שבוצעו בתקופת הבעלים הקודם, ארקדי גאידמק, של נכסי נדל"ן במזרח אירופה ושל חברת ההנדסה המקומית ארנסון. באוקטובר 2008 נמכרה השליטה (64%) לידי ישרס של שלמה איזנברג תמורת 135 מיליון שקל, מחיר ששיקף שווי חברה של 210 מיליון שקל - יותר מכפול לעומת שוויה היום.

לפני חודשיים הצליח איזנברג להגיע למתווה מוסכם של הסדר חוב עם נציגות מחזיקי האג"ח מסדרה ח' (לשעבר סדרה ד'), שכמותו הוצע גם למחזיקי סדרה ה', אך הצדדים לא הגיעו להסכמות עד היום. לפי מתווה ההסדר המוצע, מתוך חוב של 86 מיליון שקל לסדרה ח' (לא כולל תשלומי ריבית), תפרע אוסיף כ-17% כעת ואילו יתרת הקרן תיפרע ב-4 תשלומים החל מיוני 2011 ועד ליוני 2013. תשלומי הריבית (4.25% לשנה) ישולמו ב-3 תשלומים החל מיוני 2011 ועד ליוני 2013.

בנוסף, מחזיקי האג"ח יקבלו ביטחונות שונים שיורכבו מעודפי פרויקטים של החברה ומשעבודים נוספים. אוסיף גם מתחייבת לקבל את אישור אסיפת מחזיקי האג"ח לפעולות הבאות: חלוקת דיבידנד, שינוי שליטה בחברה ועסקאות עם בעל השליטה. המחזיקים של סדרה ה' מציגים כאמור קו לוחמני יותר. היקף החוב לסדרה ה' עומד על 74 מיליון שקל, לאחר שאוסיף ביצעה בחודש האחרון פירעון מוקדם של 156 מיליון שקל.

נשק אפקטיבי

אוסיף עדיין לא פרסמה את התוצאות לרבעון השני של השנה. את הרבעון הראשון היא סיימה עם התחייבויות של 2.1 מיליארד שקל ותזרים מזומנים שלילי בסך 13 מיליון שקל. בשורה התחתונה נרשם לה הפסד של 17 מיליון שקל, בהמשך להפסד של 88 מיליון שקל ב-2009 כולה.

השופטת אלשיך צברה בשנתיים האחרונות ניסיון רב עם בעלי שליטה שנוקטים באסטרטגיה של עיכוב יישום של הסדרי חוב על-פני חודשים רבים ויותר בתירוצים שונים. הנשק החדש-ישן של איום בפירוק ושהופעל כבר על אלרן השקעות שבשליטת משפחת דנקנר, הוא כנראה היעיל ביותר. "קשה עליי עד מאוד טענת אוסיף אודות מו"מ מתקדם, שמוצג ככזה שעשוי להבשיל בתוך ימים ספורים, כאשר הצד השני מכחיש זאת בתוקף", היא אמרה בדיון.