רדיואקטיבי: גולדמן זאקס סוחר באורניום - מזהה גידול בביקוש

"ניו יורק פוסט": גולדמן זאקס צופה לעלייה בפיתוח של כורים חדשים לייצור אנרגיה אטומית ■ בשנה שעברה גדל מלאי האורניום שמחזיק הבנק לאחר שרכש חברה למסחר בסחורות

גולדמן זאקס צופה לזינוק גדול בהיקפי הפיתוח של כורים חדשים לייצור אנרגיה אטומית, המופעלים בעזרת אורניום בשנים הקרובות, ונכנס לראשונה לתחום המסחר באורניום, תוך שימוש בפלטפורמת המסחר בסחורות אשר בתחום האנרגיה סחרה עד כה בעיקר בסחורות כגון חוזים על נפט לסוגיהם השונים, כך מדווח היום העיתון "ניו יורק פוסט".

בנק ההשקעות הגדיל בשנה שעברה את מלאי האורניום (בהיקף שלא דווח) על רקע רכישתה של קונסטליישן אנרג'י, חברה לונדונית למסחר בסחורות העוסקת גם בתחום המסחר בסחורות המשמשות לייצור האנרגיה הגרעינית.

למרות שפעילות האורניום לא היתה הפעילות העיקרית בה התעניינה גולדן זאקס במסגרת הרכישה, הבחינו בבנק לאחרונה בעלייה בביקושים ליסוד הרדיואקטיבי מכיוונם של חלק מהלקוחות הגדולים של הבנק, בעיקר חברות מתחום התשתיות בארה"ב ומעבר לים.

למעשה מוכרים וחברות העוסקות בתפעול של כורים גרעיניים ברחבי העולם טורפים בחיפזון בחודשים האחרונים את מלאי האורניום הקיים ונתחים ממכרות לכרייתו. רוסיה גילתה תיאבון גדול במיוחד למלאים של אורניום. לאחרונה, חברת ARMZ המוחזקת ע"י המדינה רכשה 50% מחברת כריית האורניות הקנדית אורניום 1 בתמורה ל-610 מיליון דולר. נציין בהקשר זה שהרוסים הם שמספקים את האורניום לכור האירני בבושהר שצפוי להתחיל לפעול מחר באופן מלא.

לגולדמן ישנן גם חברות בנות אשר סוחרות באופן פיזי בסחורות, כגון נפט וגז טבעי, אשר מהוות בסיס למסחר בחוזים. התומכים בפעילות טוענים כי היכולת לבצע העברה פיזית של סחורות הינה מוצר נוסף שיכול גולדמן להציע ללקוחותיו, ודבר זה יתן לבנק גם יתרון בתמחור החוזים על פני הבנקים המתחרים.