הסחבת בנדל"ן: שוב לא בוחרים מנהל למינהל התכנון בזמן

הממשלה להוטה להעביר את רפורמת התכנון, אבל אין נציג מקצועי מטעם משרד הפנים

נראה שבזמן ששר הפנים אלי ישי מוטרד מגירושם של 400 מילדי העובדים הזרים, מזניח משרדו עניין חשוב אחר שבמקרה שלא ייפתר, כפי שקרה לפני שנים ספורות, יתחולל כאן מחדל - רפורמת התכנון שמוביל ראש הממשלה, בנימין נתניהו, תתקדם ללא כל ייצוג מקצועי של משרד הפנים, האחראי על מינהל התכנון.

מנהל מינהל התכנון הנוכחי, אדריכל שמאי אסיף, יעזוב את תפקידו בסוף החודש הבא. ל"גלובס" נודע כי עדיין לא פורסם קול קורא להזמנת מועמדויות, ועדיין לא הוקמה ועדת איתור. על כן נשאלת השאלה - האם יספיק משרד הפנים למנות מחליף לאסיף לפני שיסיים את תפקידו?

בסוף יוני אסיף הודיע כי יקדים את סיום הקדנציה שלו בשלושה חודשים, משמע יסיים את תפקידו בסוף ספטמבר.

רפורמה עד סוף השנה

מינהל התכנון הוא הגורם המקצועי בתחום התכנון והבנייה בממשלת ישראל, ותפקידיו כוללים גיבוש המלצות למדיניות בתחום התכנון והבנייה במדינה; מעקב אחר מימושה; סיוע והנחיה מקצועית לשר הפנים ולמוסדות התכנון; ייזום תוכניות מתאר ארציות, מחוזיות ומקומיות; טיפול בתוכניות מפורטות; ופעולה כגוף מטה שמפעיל את מוסדות התכנון הארציים.

אסיף מכהן כמנהל מינהל התכנון מ-2004. עם המהלכים שהוביל נמנית גם גיבושה של הרפורמה בחוק התכנון והבנייה בהובלת נתניהו, המורכבת משני פרקים: האחד מתייחס לייעול, קיצור ופישוט הליכי הרישוי, והשני מתייחס לייעול הליכי התכנון במוסדות התכנון, בין היתר תוך הגדלת הסמכויות לוועדות המקומיות לתכנון ולבנייה.

הרפורמה עברה בקריאה ראשונה. בתחילת פגרת הקיץ הוחלט להמשיך לדון בה גם במשך הפגרה, כשהמטרה הייתה שעד סוף השנה תחזיק הממשלה רפורמה מוכנה ביד. ואולם בפועל, ועדות הכנסת לא עסקו ברפורמה בחודשי הקיץ, והישיבה האחרונה של ועדת השרים בנושא התקיימה בתחילת יולי.

אמנם הממשלה נחושה להשלים את העברת חוק התכנון החדש כמה שיותר מהר, אך יהיה זה מסוכן ולא אחראי לעשות כן ללא נציג מקצועי מטעם משרד הפנים - המשרד הממשלתי שאמון על הליכי התכנון והבנייה בישראל. גם אם יוחלט שמנכ"ל משרד הפנים, רו"ח גבריאל מימון, ימלא את מקומו של אסיף וישמש נציג המשרד בהליכי גיבוש הרפורמה, אין מדובר בנציג מקצועי, שכן מימון, בוגר תואר ראשון בכלכלה וחשבונאות ותואר ראשון במשפטים, מגיע מרקע ניהולי וייעוץ כלכלי, ואין לו רקע מקצועי בתכנון.

שנתיים ללא מנהל

האם נצפה בשידור חוזר של השנתיים שקדמו למינויו של אסיף, שבהן תפקיד מנהל מינהל התכנון נשאר מיותם ומולא על ידי מנכ"ל משרד הפנים דאז? אסיף נכנס לתפקיד באפריל 2004, לאחר שנתיים ללא מנהל מינהל התכנון.

מנהלת המינהל שקדמה לו, אדריכלית דינה רצ'בסקי, שפרשה מתפקידה ב-2002, מספרת כי "לא שלקח שנתיים למצוא מי שייכנס לנעליי, אלא במשך תקופה ארוכה לא בוצע מכרז, ופשוט לא הייתה כוונה למנות מישהו לתפקיד. בזמנו התבטאו שמנהל מינהל התכנון צריך להיות איש מתחום הניהול ולא איש מקצוע. למחרת פרישתי מונה מנכ"ל משרד הפנים דאז, מרדכי מרדכי, לתפקיד, והוא כיהן עד פברואר 2003. באוגוסט 2003 הוחלט להקים ועדת איתור".

רצ'בסקי מוסיפה כי "לאחר שהוקמה ועדת האיתור הקודמת פורסם קול קורא להגשת מועמדות לתפקיד; ניתן פרק זמן של כארבעה שבועות להגשת מועמדויות. משהוחלט על הקמת ועדת איתור ועד שנבחר שמאי אסיף עברו כשלושה-ארבעה חודשים. עד להשלמת הסידורים וכניסתו לתפקיד עבר פרק זמן דומה".

מדברים אלה עולה שגם אם תוקם ועדת איתור בימים הקרובים, הרי שעד שזו תסיים את עבודתה, יעברו כמה חודשים טובים שבהם התפקיד לא יהיה מאויש, וזאת, נזכיר, בתקופה שבה הממשלה להוטה להשלים את העברת חוק התכנון והבנייה.

בינתיים עקבות של מכרז לאיתור מועמדים לתפקידו של מנהל מינהל התכנון לא נמצאו במכרזי נציבות שירות המדינה. בירור מול משרד הפנים מעלה ש"טרם הוקמה ועדת איתור" אף "שמשרד הפנים עוסק בימים אלה מול הנציבוות במינוי חברים לוועדת האיתור למינוי תפקיד מנהל מינהל התכנון".

האם מספיק שמינוי של מנהל מינהל התכנון יאושר על ידי שר הפנים, או שעליו לעבור גם את אישור הממשלה? לדברי רצ'בסקי, "המינוי לתפקיד זה חייב לקבל את אישור הממשלה, שדנה ומחליטה לאחר ששר הפנים מעלה בפניה את המלצות ועדת האיתור".

לגבי הרפורמה אומרת רצ'בסקי: "כבר הבעתי את דעתי שבחלקים העוסקים בתכנון מדובר בחוק שיגרור את ענף הבנייה לכאוס ממושך. אם לא ימונה מנהל מינהל תכנון זה יהיה מרכיב נוסף בבלגן".