ארגון המורים: "יכולה להיות שנה סוערת עם הרבה שיבושים"

רפורמת "אופק חדש" מגיעה גם לחטיבות הביניים: כבר בתחילה השנה הקרובה יצטרפו אל הרפורמה 50 חטיבות ביניים ■ רן ארז חוזר ומאיים בשיבושים, "ללא קשר לרפורמה"

ארגון המורים העל יסודיים, בראשות רן ארז, לא יוכל למנוע מחבריו המלמדים בחטיבות הביניים להצטרף אל רפורמת "אופק חדש". כך קבע אתמול (ב') בית הדין הארצי לעבודה, בהרכב של שלושה שופטים. פסיקת ביה"ד הינה סופית ומחייבת, לאחר שעתירת ארגון המורים נדחתה גם על ידי בתי הדין וגם על ידי בג"ץ. לבקשת המדינה ולאחר שארגון המורים הכריז על סכסוך עבודה ואיים לשבש את פתיחת שנת הלימודים, הוציא בית הדין צו האוסר על הארגון לנקוט בכל צעד ארגוני למניעת יישום הרפורמה.

עם זאת, ארז מבהיר היום בשיחה עם "גלובס": "אנחנו לא נשבש את שנת הלימודים בגלל הרפורמה וגם לא התכוונו לעשות כן, אבל בהחלט יכולה להיות שנה סוערת עם הרבה שיבושים אם לא תושג התקדמות משמעותית בשיחות על הסכם קיבוצי חדש".

ארז הדגיש כי ביה"ד אסר עליהם לנקוט בעיצומים בעניין הרפורמה, אך הוא אינו אוסר עליהם לנקוט בעיצומים הנוגעים לדרישתם הלגיטימית לחתום על הסכם עבודה חדש. לדבריו, מה שיהיה ב-1 בספטמבר אינו חשוב, משום שהשנה ארוכה ושיבושים לא חייבים להיות דווקא בפתיחתה.

על פי פסיקת ביה"ד, מורים בחטיבות הביניים שחברים בארגון המורים העל יסודיים יכולים להתנגד באופן אישי להצטרף אל מסגרת הרפורמה, אולם הארגון עצמו לא יכול לחייב מורים שלא להצטרף. לטענת ביה"ד, פסיקה זו תואמת את רוח ההסכם שנחתם בין המדינה לארגון המורים ב-2008, בעיקר משום שעד היום לא הוכח מי הוא ארגון העובדים שמייצג את רוב המורים בחט"ב.

כל זמן שהארגון של רן ארז לא יוכיח לביה"ד שיש לו יותר מורים בחטיבות הביניים מאשר להסתדרות המורים, שבראשות יוסי וסרמן, אין הוא רשאי לערער על תוקפה של הרפורמה ביחס למורים בחטיבות הביניים. השופטים ציינו כי עד עצם היום הזה לא טרח ארגון המורים לפנות לביה"ד ולהגיש לו רשימות עובדים שיוכיחו לכאורה כי הוא מייצג את רוב העובדים בחטיבות.

לא מתוגמלים בהתאם

רפורמת "אופק חדש" נחתמה ב-2007 בין המדינה להסתדרות המורים. הרפורמה הבטיחה כי מורים חדשים שייקלטו במערכת יזכו לשכר התחלתי של 5,200 שקל בחודש - עדיין רחוק מהשכר הממוצע במשק, אבל מהווה תוספת משמעותית ביחס לשכר הקודם - 3,700 שקל. תוספת דומה הובטחה גם למורים הקיימים, ואלה נדרשו בתמורה לעבוד יותר - שעות הוראה פרונטליות ותגבור ממוקד.

הפסיקה החדשה של בית הדין הארצי לעבודה מאפשרת לראשונה את יישומה של הרפורמה גם בחטיבות הביניים, לאחר שרוב בתי הספר היסודיים כבר הצטרפו אליה. כבר בשנה הקרובה הרפורמה תיושם ב-50 חטיבות ביניים, והיא תושלם בדצמבר 2013.

גורמים במשרד האוצר הביעו תקווה כי לאחר שהוסר המכשול האחרון לכאורה שעמד בפני יישום הרפורמה, לרן ארז לא יהיו עוד "תירוצים" ואולי הוא יסכים לשבת ברצינות על גיבוש רפורמה חדשה גם עבור המורים העל יסודיים. ארז טוען מנגד כי הוא ישב לאחרונה למו"מ רציני מול מנכ"ל משרד החינוך וראש המטה של שר החינוך, גדעון סער, אולם פניית המדינה לביה"ד לעבודה הביאה לסיום המו"מ.