כשמשווים את שיעור ההוצאה לחינוך, רצוי לשקלל את מספר התלמידים • המשרוקית של גלובס
ההוצאה השנתית על חינוך לכל תלמיד תיכון זינקה בשיעור דרמטי של 50%, אולם הישגי תלמידי ישראל במבחני ידע בינלאומיים נשחקו • השביתה אומנם הסתיימה, אך המחלוקות בין האוצר למורים נמשכות, ומומחים מתריעים כי הבעיה של מערכת החינוך היא מבנית ולא תקציבית
המו"מ בין משרדי האוצר והחינוך לארגון המורים התפוצץ - אך הלימודים בבתי הספר העל-יסודיים יתחדשו הבוקר • יו"ר ארגון המורים מסר כי "מתוך אחריות למדינה, למורים ולתלמידים, למרות חוסר האחריות של משרד האוצר, אנו מודיעים על השהיית השביתה" • מועצת התלמידים הארצית: "אנחנו לא כלי משחק של אף אחד"
רן ארז כתב למורים כי ההחלטה להשבית את הלימודים בתיכונים הגיעה לאחר סירוב של משרד האוצר לחתום על הסכם קיבוצי על תוספת שכר • במסגרת השביתה לא יתקיימו לימודים בכיתות י'-י"ב ובי"ג-י"ד • סמוטריץ' לפני הודעת ארז: "הוויכוח הוא לא על כמה שקרים, כי שמעתי כמה שקרים כואבים. עצוב שמי שמתיימר להיות מורה או לייצג מורים מפיץ שקרים אנטישמיים"
פערי הוותק בין מורים בישראל הם מהגבוהים ביותר במערב, וההסכם הקיבוצי של האוצר מול ארגון המורים פועל לצמצם אותם • כיצד יתמודדו במערכת החינוך עם מחסור במורים במקצועות הנדרשים, וכמה שנים צפויות לעבור ללא איומי שביתה? • גלובס עושה סדר
רגע לפני פתיחת שנת הלימודים, עולות שוב טענות על מחסור חמור במורים • אלא שהנתונים מראים כי בעשורים האחרונים שיעור המורים גדל מהר יותר ממספר התלמידים • בעוד שבמקצועות כמו אמנות יש אינפלציה, בפיזיקה ובמתמטיקה המצב בעייתי • מודל שכר מסובך ואחוז נשירה גבוה מקשים על הפתרונות
אל מול הנהגת ארגון המורים, הממשלה צריכה לדרוש את פתיחת המו"מ • לא רק יותר או פחות תוספות, אלא שינוי יסודי בשיטת התגמול
מערכת החינוך נשארה אי־שם בשנות ה־50 של המאה הקודמת וחייבת להתקדם, להתחדש ולעבור הפרטה שתביא לתחרות בין מוסדות ההוראה
מרואיין: רם בלינקוב • מה הוא עשה השנה: הוביל את המדיניות הכלכלית של המדינה • על מה הוא מדבר: המו"מ עם המורים "יכול להיות שלא היינו הכי מוצלחים, ויתרנו על יותר", העודף בהכנסות המדינה "רצינו להשתמש, החוק לא מאפשר" ויחסי העבודה באוצר ועם הפוליטיקאים: "פקידי האוצר לא מפחדים"
על רקע המו"מ על שכר המורים, השיח הציבורי מתמקד בפערים בין מורים חדשים לוותיקים • במבט עולמי, מורים חדשים אכן משתכרים הרבה פחות מעמיתיהם בשיא הוותק, וגם צריכים לעבוד הרבה יותר שנים כדי לסגור את הפער • אבל זה לא ההסבר היחידי לנשירה מהוראה
המו"מ הקיבוצי של הסתדרות המורים מול האוצר רחוק מלהסתיים, ויש לממש את תקופת חודשי הקיץ נכונה כדי שהשביתה לא תישנה בתחילת שנת הלימודים
שכר המורים בישראל הוא פונקציה של ותק, השכלה ותפקידים • ניתן לפתח מנגנוני התקדמות למורים ולא להוביל וליזום מהלכים שנמצאו ככושלים במדינות אחרות
שר האוצר החליט על רפורמה ללא תיאום עם שרת החינוך • ארגוני המורים לא מוכנים לפשרות לפני שיקבלו העלאה • באוצר חותרים לקבוע סטנדרטים שיאפשרו גמישות ניהולית לקראת הסכמי השכר הבאים • וגם: אם יש מחסור במורים, למה הם מתקשים לקבל משרה מלאה?
מערכת החינוך בישראל מעדיפה לקדם כוח אדם בינוני ולתקוע כעובדה מוגמרת מורים שהיו אמורים לפרוש מזמן לגמלאות • יש הרבה מה לעשות כדי למשוך צעירים ומוכשרים למערכת החינוך, סכסוכי עבודה זו לא הדרך
בניגוד לטענות מטעות של ארגוני המורים, החוליים העיקריים של המערכת אינם השכר והמחסור במורים, אלא הקיבעון בתקציב ובניהול
במתכונתו הנוכחית ארגון המורים דואג בראש ובראשונה לעצמו, כלומר פועל לשימור כוחו • שימור הכוח שלו עובר דרך ההכרה בנחיצות שלו, נחיצות שקיימת כל עוד מעמד המורה נמוך • במילים אחרות, עלייה במעמד המורה עומדת בניגוד לאינטרס הקיומי שלו. הגיע הזמן לשינוי
אביגדור ליברמןבתי ספרהסתדרות המוריםיפה בן דוידלימודיםמוריםמערכת החינוךמשרד האוצרמשרד החינוךתלמידים