"האמריקנים יודעים שמחיר הבתים יכול לרדת ב-30%-50%"

ביל גרוס מנכ"ל פימקו: "ללא התערבות הממשל התשואות עלולות לעלות ב-3%-4%, מה שיפגע בכל תקווה ששוק הדיור הוא שיוביל להתאוששות"

"ללא תמיכת הממשל, עלולות התשואות על המשכנתאות לזנק ב-4%. 95% מהמשכנתאות הקיימות שנוצרו ב-12 החודשים האחרונים, הינן בערבות הממשל. השוק הפרטי פשוט לא קיים בגלל שהם גובים יותר מדי", אלו הם הדברים שכתב מנהל קרן האג"ח הגדולה בעולם, ביל גרוס מפימקו במכתב החודשי למשקיעים בו הוא מפרט את תחזיותיו.

"האמריקנים יודעים כעת שמחירי הבתים לא תמיד עולים ושלמעשה הם יכולים לרדת ב-30%-50% תוך שנים ספורות" כתב גרוס והוסיף "זה היה המחיר שנגבה מהאזרחים ע"י החברות הפרטיות ופעולות האיגוח, אשר ככל הנראה, יותר מכל גורם אחר, זה מחייב ומצדיק את ההתערבות של הממשל".

גרוס ציין כי הציע בשבוע שעבר כי הממשל האמריקני ימלא תפקיד, וישלב את חברות מימון המשכנתאות פאני מיי ופרדי מאק, המנוהלות כיום ע"י המדינה, ואת סוכנויות הדיור הפדרליות לישות אחת, אשר תבטיח "רוב של מקורות קיימים ועתידיים".

"לאחר שהרגילו את שוק הדיור לעזרה וסיוע מהדוד סאם, לא ניתן לשבור את ההרגלים ולהפנות את הגב לשוק ההלוואות הפרטיות" אמר גרוס והוסיף: "משלמי המיסים יהיו מוגנים על ידי רגולציה הדוקה, תשלומי מקדמות מתאימים, וכספי הביטוח ייתמכו ע"י עמלות בשיעור של 0.5%-0.75% שיהיו קשורות לכל אחת ואחת מהמשכנתאות".

גרוס כתב כי "העלות תהיה עצומה במונחי תשואות" אשר לדבריו עלולות לעלות ב-3%-4%, מה ש"יפגע בכל תקווה כי שוק הדיור הוא שיוביל את ההתאוששות הכלכלית".

התשואות על האג"ח בריבית קבועה ל-30 שנה של פאני מיי, אשר השפעתן על שוק המשכנתאות היא הרבה ביותר מאחר והן נסחרות קרוב מאד לרמת הבסיס, נפלו היום ל-3.42% לאחר שבשנה האחרונה היתה רמתן הגבוהה ביותר 4.67% ב-5 באפריל, כך על פי נתונים שנאספו בבלומברג.

גרוס הגדיל את היקפי ההחזקות של קרנות ה-Total Return בחוב שמקורו במשכנתאות ל-18% ביולי לעומת 16% בחודש מאי, ההיקף הגדול ביותר מאז ספטמבר.