המעילה בבנק למסחר: נסגר תיק החקירה נגד 3 דירקטורים

פרקליטות המדינה סגרה את התיקים נגד טובה הילמן, דורון גרופר ונעמי לירן, שכיהנו כדירקטורים בבנק למסחר בתקופה בה נחשפה מעילת הענק של אתי אלון ■ התיקים נסגרו מחוסר ראיות

פרקליטות המדינה החליטה היום (ה') לסגור את תיקי החקירה נגד טובה הילמן, דורון גרופר ונעמי לירן, שכיהנו כדירקטורים בבנק למסחר בשנים 1999-2002, בתקופה שבה נחשפה מעילת הענק של עובדת הבנק אתי אלון, שגנבה יותר מ-271 מיליון שקל והביאה לקריסת הבנק למסחר.

ההודעה על ההחלטה לסגור את התיקים נשלחה לבא -וחם של השלושה, עו"ד אלי זהר. התיקים נסגרו בנימוק של חוסר ראיות.

בינואר 2009 הפתיעה פרקליטות המדינה והודיעה לתשעה מנושאי המשרה והדירקטורים הבכירים שכיהנו בבנק למסחר בשנים 1999-2002 כי היא שוקלת, באופן תקדימי, הגשת כתבי אישום נגדם, בכפוף לשימוע (שמעולם לא נערך להילמן, גרפר ולירן).

העבירות שבגינן שקלה הפרקליטות להעמיד לדין את הדירקטורים היו עבירות של מנהלים ועובדים בתאגיד, כגון ביצוע מעשה הפוגע ביכולתו של תאגיד לקיים את התחייבויותיו, רישום כוזב במסמכי תאגיד; אי־גילוי מידע ופרסום מטעה בידי נושא משרה בכיר וכן עבירת מירמה והפרת אמונים.

ההחלטה התקדימית של הפרקליטות מלפני שנה וחצי נחשבה להרמה של רף האחריות הפלילית על דירקטורים, והתקבלה כחודשיים לאחר שבית המשפט המחוזי אישר פשרה שנחתמה בין הדירקטורים לבין המדינה בתביעה האזרחית שהוגשה נגדם. על-פי הפשרה התחייבו נושאי המשרה לשלם כ-12 מיליון שקל למדינה, ובתמורה נסגרה התביעה האזרחית נגדם.

בין התשעה שקיבלו את הודעת הפרקליטות נמצאו שמיל ובר, לשעבר יו"ר הדירקטוריון ובעל השליטה בבנק; משה ליבוביץ', מנכ"ל הבנק לשעבר; ואמיר פרג, סמנכ"ל מחלקת האשראי בבנק לשעבר. היום נודע כי לגביהם עדיין לא התקבלה בפרקליטות החלטה האם להעמידם לדין.

המעילה בבנק למסחר נחשפה בשנת 2002, ובמסגרתה גנבה עובדת הבנק, אתי אלון, מכספי הבנק בהיקפי ענק, דבר שהביאו לקריסתו. בסך-הכול מעלה אלון, ממארס 1997 ועד אפריל 2002, סך של יותר מ-271 מיליון שקל.

במסגרת המעילה פתחה אלון 206 חשבונות פיקטיביים, בהם העמידה הלוואות "גב אל גב", ואת כספי ההלוואה משכה לרשותה. מ-202 חשבונות אחרים בבנק גנבה אלון כספים תוך שבירת פיקדונות הלקוחות ומשיכתם.

בשל מעשיה נגזר על אתי אלון עונש מאסר בפועל של 17 שנה וקנס של 5 מיליון שקל. על שותפה של אלון, אחיה, עופר מקסימוב, נגזרו 15 שנות מאסר; ועל אביה, אביגדור מקסימוב, שהורשע במעורבות בפרשה, נגזרו 6 שנות מאסר, והוטל עליו לשלם קנס בסך מיליון שקל.