הפתעה טובה? הכלכלה בארה"ב צמחה 1.6% לעומת צפי 1.4%

שיעור זה עדיין נמוך בהרבה מההערכה הראשונה לתמ"ג שצפתה צמיחה של 2.4% בחודש שעבר ■ "זו התאוששות חלשה בהרבה ממה שחשבנו וזה מאד מדאיג" ■ הכלכלנים צופים כי ההאטה חלה לנוכח העובדה שחברות ריסנו את המלאים שלהן והגירעון המסחרי התרחב

כלכלת ארה"ב צמחה ב-1.6% במהלך הרבעון השני, כך הראה דו"ח רשמי שפירסם היום (ו')משרד האוצר האמריקני. שיעור זה הוא גבוה מהתחזיות בשוק לצמיחה בשיעור 1.4%, אך עדיין נמוך בהרבה מההערכה הראשונה לתמ"ג שצפתה צמיחה של 2.4% בחודש שעבר. הנתון מחדד את העובדה שכלכלת ארה"ב נכנסה למסלול האטה, שכן ברבעון הראשון של השנה המשק צמח ב-3.7%.

הנתונים מראים כי חלה האטה בצמיחתו של המשק האמריקני ברבעון השני, אפילו בשיעור חד מההרכה הראשונית, וזאת לנוכח העובדה שחברות ריסנו את המלאים שלהן והגירעון המסחרי התרחב. כך הסבירו כלכלנים. "זו התאוששות חלשה בהרבה ממה שחשבנו וזה מאד מדאיג", אמרה ג'וליה קורונדו מ-BNP פריבה.

בהתייחס למרכיבי הצמיחה של התמ"ג בארה"ב, הנתונים מראים כי הצריכה הפרטית צמחה בשיעור שנתי של 2% לאחר שעלתה בשיעור 1.9% בשני הרבעונים הקודמים. ההשקעות העסקיות צמחו בשיעור שנתי של 17.6% ברבעון השני, בהמשך לצמיחה של 7.8% ברבעון הראשון, זאת כאשר רווחי החברות צמחו ב-25.5%.

הנתונים עוד מראים כי הייצוא מארה"ב עלה ב-9.1%, אך לעומת זאת הייבוא צמח ב-32.4% - השיעור החד ביותר מזה 26 שנה. הגירעון במאזן הסחר התרחב ל-445 מיליארד דולר ברבעון השני, לעומת צפי לגירעון של 425.9 מיליארד דולר.

יו"ר הפדרל ריזרב, בן ברננקי, שיישא היום דברים, עשוי לשפוך אור נוסף כשייתן את תחזיתם של קובעי המדיניות, כשברקע דו"חות מאקרו שפורסמו לאחרונה ואותתו על התגברות הסיכונים להאטה כלכלית בארה"ב.

האטה בשוק הדיור, בהשקעות של עסקים ובהוצאות הצרכנים מעודדת כלכלנים לעדכן מטה את תחזיותיהם לרבעון השלישי. הדו"ח של היום צפוי להראות כי הוצאות הצרכנים, האחראיות לכ-70% מהכלכלה האמריקנית, עלו ב-1.6% ברבעון השני. הסיבות לכך שהצרכנים נאבקים נעוצות בהיעדר צמיחה בשוק התעסוקה, ירידה בהון של משקי הבית בעקבות המשברים בשוקי המניות והדיור.

נזכיר כי מוקדם יותר השבוע דווח על ירידה נוספת במכירת בתים וצניחה בהוצאות של עסקים על ציוד משרדי, נתונים שעודדו, למשל, את דויטשה בנק לחתוך את תחזיתו לרבעון השלישי. מארק זנדי ממודי'ס אנליטיקס אמר השבוע שהסיכוי שארה"ב תיפול שוב למיתון עלה ל-33%, לעומת 20% לפני 3 חודשים. נוריאל רוביני מאוניברסיטת ניו-יורק, שחזה את המשבר הפיננסי, אמר שהסיכוי למיתון נוסף הוא 40% ויותר.