הדירות יקרות במרכז? מנכ"ל רוטשטיין מציע לכם לעבור לחדרה: "יש רכבות לת"א, מה הבעיה?"

אבישי בן-חיים, מנכ"ל רוטשטיין, מאמין בכוחות השוק אך מודאג מהעלייה במחירי הדירות ■ "אין ספק שעליית המחירים לא בריאה לאף אחד. אנחנו מעדיפים יציבות מחירים" ■ "באר-יעקב היא כבר המעגל השני או השלישי מסביב למרכז - לשם תימשך נהירת צעירים"

לאבישי בן חיים, מנכ"ל חברת רוטשטיין , יש סיבות טובות לנשום לרווחה. האג"ח שהנפיקה חברת הבנייה רוטשטיין בניהולו הגיעו לפדיון מלא, למרות שידעו עליות ומורדות על רקע המשבר הכלכלי; הפריחה (או המצוקה, תלוי איך מסתכלים על זה) בשוק הדיור המקומי עשתה עם החברה חסד - וביחד עם עיתוי ההכרה בהכנסות ממכירת דירות, העבירה את רוטשטיין לרווח נקי במחצית הראשונה של השנה ולהון חוזר חיובי.

המומנטום החיובי לא נעלם מעיני החברה, שאתמול (א') הגישה לבורסה טיוטת תשקיף, "לפיו החברה עשויה להציע לציבור ניירות ערך מסוגים שונים".

ועדיין, מדובר בחברה קטנה יחסית, עם שווי-שוק של כ-43 מיליון שקל. גם אחרי שהמניה טיפסה מתחילת השנה בכ-40% היא עדיין מציגה מכפיל הון נדיר בענף של 2.2. "בשונה מיזם טהור שבונה באמצעות קבלני מפתח, אנחנו בונים רק בעצמנו ורק לעצמנו - אנחנו קונים קרקע ויודעים צ'יק-צ'ק להתחיל לעבוד", אומר רוטשטיין. "אני חוסך כסף עבור הניהול, עבור קיום מכרז - ואנחנו מגרדים ככה עוד כמה אחוזים של רווחיות גולמית".

עקבות של רוטשטיין ניתן למצוא בכל הטרנדים הנוכחים בענף; היא הייתה הראשונה למכור קרקע לקבוצת רכישה (למגדלים בפתח-תקווה, בשיא המשבר ב-2008), החלה בבניית בניין המגורים בפלורנטין בתל-אביב (ועל השאלה איך מתמודדים עם התחרות עם הבניין הסמוך של אפריקה מגורים, עונה רוטשטיין "ברוך השם - מכרנו שם דירות 2 חדרים בלי חנייה בכ-900-950 אלף שקל"), ומתגאה במיוחד בפרויקט שלה בלהיט החדש של יזמים רבים - באר יעקב.

"יש שם נגישות מדהימה לכביש 6, ולדעתי באר יעקב היא כבר המעגל השני או השלישי מסביב למרכז - לשם תימשך המגמה של נהירת צעירים". לדבריו, "אין ספק שעליית המחירים לא בריאה לאף אחד - אנחנו מעדיפים יציבות מחירים, כי כל העלייה הזו לא גורמת לנו להרוויח. מי שמרוויח מהסיפור הזה זה בעלי הקרקעות. אנחנו רוצים את הרווח היזמי שלנו, 15%. זה טעות אופטית שהיזמים מרוויחים - זה חד-פעמי, זו מחזוריות".

- מחירי הדירות עולים ודוחקים את רגליהם של זוגות צעירים מהאפשרות לקנות לעצמם דירה. מה יהיה?

"בתחושה שלי, השוק דווקא יאזן את עצמו כי כוחות השוק התחילו לדחוף מחוץ לאזור המרכז את הזוגות הצעירים, וזה תהליך טבעי. הטבעת מתרחבת, עכשיו כבר מדברים גם על יבנה".

- אבל ההיתכנות של זה כרוכה בהשקעה בתשתיות.

"יש רכבות מחדרה לתל-אביב, מה הבעיה? אותו הלחץ שמרחיק את האנשים מהמרכז ילחץ בתגובת שרשרת על המדינה והיא תפתח עוד תשתיות ועוד רכבות. הנה, עובדה שגם בעפולה מכרזים מצליחים".

איך מרגיעים את ה"מאניה-דפרסיה" של הדו"חות הכספיים בקרב חברות יזמיות סביב עיתוי ההכרה בהכנסות - שמחכה עד ליום מסירת המפתח לדירות?

"אני חושב שעברנו את התקופה השחונה, עם כל המחויבויות לתקינה הבינלאומית (IFRS). לדעתי מהשנה הזו נתחיל לראות שכל ההכנסות יוצאות החוצה. זה לא יהיה דרמטי, אבל ברמה השנתית העסק יתגלגל, וניתן יהיה לצפות את התוצאות העסקיות 3-4 שנים קדימה ברמת סבירות מאוד גבוהה".