ועדת הערר: היתרי בנייה בר"ג אושרו מכוח תוכניות לא תקפות

ועדת הערר דנה באישור תוספת קומות לבניין בר"ג לפני שתוכנית שלפיה ניתן האישור קיבלה תוקף ■ עיריית ר"ג: "התוכנית מהווה מופת ודוגמה; רעידת האדמה לא תחכה"

דרך הפעולה של הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה רמת גן, שבה היא מאשרת היתרי בנייה על יסוד תוכניות שאינן בתוקף, היא פסולה מבחינה חוקית, כך קבעה ועדת הערר המחוזית מחוז תל אביב.

ועדת הערר, בראשות עו"ד מיכה גדרון, דנה בערר שהוגש באמצעות עו"ד ערן דרורי ממשרד סער, יצחק-אזרואל עורכי דין, בנוגע לאישור תוספת שתי קומות לבניין קיים בן שלוש קומות ברחוב אמיר בר"ג, סמוך לרחוב הרא"ה. אלא שבכתב התשובה של הוועדה המקומית לערר התברר שהתוכנית שלפיה ניתן האישור טרם קיבלה תוקף, שהרי דרוש לה אישור שר הפנים, ואישור כזה לא ניתן עד היום.

בהחלטת הערר נכתב ש"הוועדה המקומית לא ידעה להסביר לנו כיצד היא מאשרת היתרי בנייה על יסוד תוכנית שעדיין אינה תקפה. הוועדה המקומית טענה שהיא נוהגת לעתים לאשר היתרי בנייה על יסוד תוכניות המצויות בהליכי אישור אך טרם קיבלו תוקף, תוך קביעת תנאי בהחלטה, שלפיו ההיתר יוצא אך ורק לאחר כניסת אותה תוכנית לתוקף".

הוועדה המקומית טענה בפני ועדת הערר שבמקרה הספציפי ברחוב אמיר נפלה שגגה כי היא שכחה לציין שההיתר יוצא רק לאחר שהתוכנית תיכנס לתוקף. "ברור הדבר", ציין גדרון, "כי דרך פעולה זו הינה פסולה מבחינה חוקית. כלל יסוד בדיני תכנון ובנייה הוא שלא ניתן לדון בבקשה להיתר על יסוד תוכנית שעדיין לא קיבלה תוקף, ובוודאי שאינה יכולה להחליט לתת היתר בנייה על יסוד תוכנית כזו, גם לא בדרך של קבלת החלטה 'על תנאי'".

ועדת הערר אף דחתה את טענת הוועדה המקומית ר"ג שלפיה היא נקטה דרך זו כדי לקדם את חיזוק הבניין הספציפי לפי תמ"א 38. "רצון להשיג מטרה תכנונית חשובה לא מצדיק סטייה מהוראות חוק התכנון והבנייה", נכתב.

גדרון קיבל את הערר רק על בסיס העובדה שלא ניתן לאשר היתר בנייה המתייחס לתוספת קומה מכורח תוכנית שטרם קיבלה תוקף.

"מצילים חיי אדם"

מעיריית ר"ג נמסר בתגובה כי התוכנית "מהווה מופת ודוגמה לפעולת הוועדה המקומית ר"ג הפועלת בכל כוחה כדי להציל חיי אדם. התוכנית מאפשרת תוספת קומה על הקומה הנוספת המאושרת ע"י התוכנית הארצית. הליכי רישוי הבנייה בארץ אינם קצרים, בלשון המעטה. רעידת האדמה לא תחכה. כצפוי, התוכנית נחתמה ע"י שר הפנים ואושרה סופית. לא ברורה עמדת ועדת הערר, שבהחלטתה עיכבה הליכי אישור הבקשה להיתר ללא צורך".