אפקט ברננקי התפוגג: וול סטריט ירדה עד 1.6% לנמוך היומי

הצריכה הפרטית עלתה ב-0.4%, לעומת צפי לעלייה של 0.3% ■ שוק ה-M&A בכותרות בכיכובן של אינטל, HP ו-Genzyme ■ פרטנר בלטה על רקע דו"חותיה

האם "אפקט ברננקי" מתחיל להתפוגג? כנראה שנתוני הצריכה הטובים שפורסמו היום בארה"ב לא היו מספיק חזקים בשביל להחזיק את העליות בוול סטריט: הבורסות מעבר לים ננעלו ביומו הראשון של שבוע המסחר היום (ב') בירידות שערים בשיעור מירבי של 1.6% - ברמות הנמוכות של היום. הירידות היום קיזזו חלק נכבד מהעליות שנרשמו ביום ו' בעקבות הבטחתו של יו"ר הפדרל ריזרב, בן ברננקי, להגן על ההתאוששות הכלכלית ונתון תמ"ג טוב מהצפוי.

משרד המסחר בארה"ב דיווח לפני פתיחת המסחר כי ההוצאה הפרטית עלתה בחודש יולי ב-0.4%, לעומת צפי בשוק לעלייה של 0.3%, בהמשך לקיפאון בחודש יוני. ההכנסה הפרטית עלתה ביולי ב-0.2% בהתאם לתחזיות המוקדמות ולאחר קיפאון בחודש הקודם. עם זאת, ההכנסה הפרטית ביולי נפגעה ורמת החיסכון של האמריקנים בתקופה בה הם צריכים לחסוך, ירד ב-5.9%, לעומת שיעור של 6.2% ביוני. מדד ה-PCE, הבוחן את העלייה במחירים הנגזרת מהשינויים בהכנסה ובהוצאה הפרטית, עלה ב-1.5% בחודש יולי, לעומת עלייה של 1.4% ב-12 החודשים שהסתיימו ביוני.

רונן מנחם, מנהל יחידת ההשקעות והאסטרטגיה בבנק מזרחי טפחות מעריך כי דו"ח ההכנסה האישית והוצאות משקי הבית בחודש יולי בארה"ב מצטיין בעיקר במה שאין בו - סימנים לירידת מחירים והתכווצות בצריכה הפרטית. אמיר כהנוביץ, כלכלן ראשי ואסטרטג שווקים, אמר כי השווקים היו יכולים ליהנות מהנתון אלמלא במקביל פורסם גם נתון ההכנסות, שהיה נמוך מהצפוי, 0.2%, לעומת צפי ל-0.3%. לדבריו, נתון השינוי בהכנסות העיד שעם כל הכבוד לאמריקנים שהם רוצים לצרוך אין להם מספיק כסף לכך.

בשורות מג'קסון הול

נזכיר כי יותר מ-40 בנקאים מרכזיים מרחבי העולם וכלכלנים בכירים התאספו בסוף השבוע בעיר ג'קסון הול שבמדינת וויאומינג בארה"ב, במסגרת הסימפוזיון השנתי שעורך הפדרל ריזרב. בעוד שברננקי אמר בנאומו כי ל'פד' נותרו כלים להגן על ההתאוששות הכלכלית, דוגמת רכישת נכסים, הרי שמשתתפים אחרים אמרו שהשפעתם של צעדים כאלה עלולה להיות חלשה מדי, ושהמדיניות הפיסקאלית צריכה לשחק תפקיד גדול יותר. לנוכח הנתונים של השבוע הקרוב, שצפויים להראות האטה במגזר היצרני ובשוקי הדיור והעבודה, עשוי להתגבר לחץ להשקת תוכנית סיוע נוספת לכלכלה.

"אין כל ספק שהכלכלה חווה האטה. הספק היחיד הוא אם תהיה תחתית כפולה, ואני משוכנע שלא", אמר הנריק דגרר מ-Svenska Handelsbanken בשטוקהולם. "אין סיבה לחשוב שלא נראה המשך של ההתאוששות, דרך הצריכה והשקעות של העסקים".

"הכלכלה האמריקנית מתרחבת, אך לא בשיעור מהיר מספיק ואין כל מטה קסמים שיכול לפתור את הבעיות", כך אמר היום נשיא ארה"ב ברק אובמה, בהתייחסו לכלכלת ארה"ב במסגרת ראיון מיוחד שהעניק לרשת הטלוויזיה האמריקנית NBC.

בקרב אנליסטים מתגברת הפסימיות, אפילו שהם עדכנו מעלה את תחזית הצמיחה ברווח המצרפי של חברות הנסחרות במדד ה-S&P 500 ל-36%, הרמה הגבוהה ביותר מאז 1988. אולם, לראשונה מ-1997, פחות מ-29% מההמלצות למניות המסוקרות ע"י חברות ברוקראג' ברחבי העולם הן "קנייה". כך לפי נתונים שאספה בלומברג.

התעוררות בשוק ה-M&A

ענקית השבבים העולמית אינטל הודיעה כי תרכוש את חטיבת התקשורת האלחוטית של חברת הסלולר אינפיניון טכנולוגיות (Infineon Technologies) תמורת 1.4 מיליארד דולר. העסקה, על פי הדיווח של אינטל, תתבצע במזומן.

דיווח בבלוג הטכנולוגיה הפופולרי טק-קראנץ' טוען כי סיסקו מתעניינת בחברת סקייפ, ועשויה להציע 5 מיליארד דולר עבורה.

חברת הביוטק האמריקנית, Genzyme (סימול: GENZ) בלטה במסחר היום, ברקע לדחייתה להצעת הרכש של חברת התרופות הצרפתית, סאנופי אבנטיס בשווי 18.5 מיליארד דולר במזומן. יצוין כי Genzyme מתחרה בפרוטליקס בתחום הטיפול במחלת הגושה, מה שעשוי לתמוך במחירה של החברה הישראלית הנסחרת בנאסד"ק. שוק הטיפול במחלה מוערך ב-1.2 מיליארד בשנה.

HP ו-DELL ממשיכות להיאבק על השליטה ב-3Par (סימול: PAR), וכעת, ידה של HP על העליונה, כפי שהודיעה 3Par עצמה, עם הצעת רכש בגובה 2 מיליארד דולר, או 30 דולר למניה.

דירקטוריון HP אישר היום רכישה עצמית של מניות החברה בהיקף עצום של 10 מיליארד דולר. בכיר בחברה אמר כי HP מתכננת בנוסף לרכוש בחזרה ממניות החברה בהיקף 3 מיליארד דולר ברבעון הפיסקלי השלישי של השנה, מהיקף כולל של 8 מיליארד דולר שאושר ע"י החברה בנובמבר 2009.

חברת סרגון הודיעה היום כי קיבלה הזמנה להספקת ציוד אלחוטי מתקדם לאחת ממפעילות הסלולר הגדולות בהודו המוערך במספר מיליוני דולרים בודדים. המסחר במניית החברה הופסק. הציוד של סרגון יוטמע במספר איזורים בהם פועלת החברה ויאפשר למפעילת התקשורת ההודית להרחיב את רשתות האלחוט הקיימות.

פרטנר דיווחה היום על הכנסות שיא של 1.676 מיליארד שקל, עלייה של 10.7%. גם ה-EBITDA רשמה שיא כשעלתה ב-12.5% ל-646 מיליון שקל. הרווח הנקי עלה ב-1.7% ל-293 מיליון שקל, והיה נמוך מהציפיות בשוק. החברה הודיעה על כך שתחלק דיבידנד בסך 290 מיליון שקל.

טאואר הקצתה בסוף השבוע 7.25 מיליון מניות לקרן יורקוויל, בדיסקאונט של כ-2.2% על מחיר הסגירה של המניה בוול סטריט. תמורת ההקצאה, טאואר תקבל את 10 מיליון הדולר האחרונים במסגרת הסכם ההשקעה של יורקוויל בחברה. לאחר ההקצאה הנוכחית, טאואר גייסה מקרן יורקוויל כ-60 מיליון דולר ב-2009 ו-2010.

אלביט הדמיה של מוטי זיסר דיווחה הבוקר כי הרווח ברבעון המיוחס לבעלי מניות הרוב הסתכם בכ-216 מיליון שקל בהשוואה להפסד של כ-207 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

[לארביטראז][לטבלת ישראליות בעולם]