אין מניות לקנות: רק 29% מההמלצות בוול סטריט הן "קנייה"

ממחקר של בלומברג על 159,919 המלצות אנליסטים עולה שפחות מ-29% מתוכן הן "קנייה", הרמה הנמוכה ביותר מאז 1997

האנליסטים בעולם נמצאים במלכוד. למרות צפי להמשך עלייה חדה ברווחי החברות בחצי השני של 2010 וגם ב-2011 יותר ויותר מתוכם ממליצים "החזק" או "מכור" על מניות שהם מסקרים, בעיקר על רקע החששות ההולכים וגוברים מהאטה בקצב הצמיחה העולמי או אף גלישה למיתון נוסף.

ממחקר של בלומברג על 159,919 המלצות אנליסטים עולה שפחות מ-29% מתוכן הן "קנייה", הרמה הנמוכה ביותר מאז 1997. זאת למרות שלאחרונה העלו האנליסטים את תחזית צמיחת הרווחים לחברות במדד ה-S&P 500 לכ-36% השנה, הרמה הגבוהה ביותר מאז 1988.

"אנשים יושבים על הגדר. כשאני הולך לדבר עם אנליסטים הם אומרים לי דברים כמו החברות האלה נראות מצוין, הרווחים טובים, יש להם המון מזומן בקופה, אבל מה עם יהיה מיתון נוסף?", אומר פול זמסקי, מנהל הקצאת נכסים ב-ING ניו-יורק, המנהלת כ-550 מיליארד דולר.

יותר מ-54% מההמלצות של אנליסטים כיום הם "החזק", הרמה הגבוהה ביותר מאז 1997. קווין רנדינו, מנהל בחברת בלאקרוק מציין כי "האנליסטים לא אוהבים להוביל מגמות ולקחת סיכונים. הם כמעט תמיד רודפים אחרי מחירי המניות. צריך גם להבין שהמלצת "החזק" או "נייטרלי" משמעותה למעשה "מכור" כי אפשר למצוא לכסף שימושים אחרים ויש כמובן גם הרבה סיכון".

למרות עליית מפלס הפסימיות, אנליסטים צופים כי בממוצע יעלו רווחי החברות במדד MSCI ל-24 שווקים מפותחים בכ-28% בשנה הבאה. כלומר, המדד נסחר במכפיל רווח עתידי של כ-11.5 בלבד. המדד לא נסחר לעולם במכפיל נמוך מ-12.5 מלבד 6 חודשים שהחלו באוקטובר 2008.

"אין מטה קסם"

השבוע יתפרסמו מספר נתוני מאקרו חשובים בארה"ב. היום (ב') יפורסמו נתונים בדבר הכנסה והוצאה פרטית לחודש יולי. הכנסה פרטית צפויה לגדול ב-0.2%, לאחר קיפאון בחודש יוני, ואילו הוצאה פרטית צפויה לצמוח ב-0.3%, לאחר עלייה של 0.1% ביוני. ביום ג' יפורסם מדד קייס שילר, של מחירי הבתים ב-20 ערים בארה"ב, לחודש יוני. המחירים צפויים לעלות ב-3.5%, בהמשך לגידול של 4.6% בחודש מאי. בהמשך יפורסם מדד מנהלי הרכש לאזור שיקגו לחודש אוגוסט, והוא צפוי לרדת ל-57.5 נקודות מ-62.3 נקודות בחודש יולי. לאחר מכן יפורסם מדד בטחון הצרכנים לחודש אוגוסט. כלכלנים צופים ירידה לרמה של 50 נקודות, לעומת 50.4 נקודות בחודש יולי.

הנתון החשוב מכולם יתפרסם ביום ו'. משרד העבודה האמריקני ידווח על מצב שוק העבודה באוגוסט. להערכת כלכלנים, המשק האמריקני איבד בחודש זה 118 אלף משרות (לא חקלאיות), בהמשך לגריעה של 131 אלף משרות בחודש יולי. שיעור האבטלה צפוי לעלות מ-9.5% ל-9.6%. שכר העבודה הממוצע לחודש יוני צפוי להראות גידול של 0.1%, בהמשך לעלייה של 0.2% ביולי.

הנתון האחרון לשבוע זה יתפרסם גם הוא ביום שישי - מדד מנהלי הרכש למגזר נותני השירותים לחודש אוגוסט. כלכלנים מעריכים שחל קיטון במדד ל-53.2 נקודות מ-54.3 נקודות בחודש יולי.

"הכלכלה האמריקנית מתרחבת, אך לא בשיעור מהיר מספיק ואין כל מטה קסמים שיכול לפתור את הבעיות", כך אמר היום נשיא ארה"ב ברק אובמה בהתייחסו לכלכלת ארה"ב במסגרת ראיון מיוחד שהעניק לרשת הטלוויזיה האמריקנית NBC. לדברי הנשיא האמריקני, בממשל לא הופתעו יתר על המידה משורת נתוני המאקרו ששטפה בשבועות האחרונים את ארה"ב ועוררה את חששותיהם של המשקיעים - בראשם נתוני האבטלה וכן נתונים מתחום הנדל"ן.

לדבריו, "הממשל מתכוון לנקוט בצעדי חקיקה שונים כדי לסייע למצב - מהעברת תקנות שיאפשרו לעסקים קטנים לקבל אשראי ועד צעדים לעידוד השקעות בשוק האמריקני - אך אף אחד מהצעדים הללו אינו מטה קסם".