זה הזמן להיכנס? "המניות זולות כמעט כמו לפני הראלי הגדול"

אנליסטים בוול סטריט: "המניות ב-S&P500 נסחרות כעת במכפיל ממוצע של 11.7 לרווח התפעולי - מהרמות הזולות ביותר" ■ בפעם הקודמת שהמכפיל היה כה נמוך, השוק זינק ב-80%

הבורסות בוול סטריט מסכמות 3 שבועות ברציפות של ירידות שערים שבועיות והמשקיעים מאוכזבים, ובצדק. אבל יש גם משהו חיובי בכל השליליות הזו - מחירי המניות זולים כמעט כפי שהיו לפני שנה, אז נשקו לשפל של 12 שנים, כך עולה מניתוח שביצעו האנליסטים בוול סטריט.

המשקיעים בוול סטריט צריכים לתמרן בין נתוני מאקרו מאכזבים, בין הדולר החלש והנחלש ובין שאר סימנים שליליים באשר להתאוששות הכלכלית בארה"ב - ולא מן הנמנע כי הסוחרים החמיצו את ההזדמנות פשוט מחוסר תשומת לב.

המניות במדד S&P500 נסחרות כעת במכפיל ממוצע של 11.7 לרווח התפעולי - שנחשבת לאחת הרמות הנמוכות והזולות ביותר באמצעי המדידה הזה. למעשה, מכפילי הרווח של החברות בוול סטריט חזרו בערך למקום בו הם היו בסוף מארס 2009, בדיוק כאשר השוק החל ראלי של 80%.

הרבה משקיעים עדיין "בועטים בעצמם" על כך שהחמיצו את העגלה הזו. השאלה עכשיו: האם עליהם לקפוץ עכשיו לשוק המניות כדי לא לפספס עוד הזדמנות?

למרות שזה מדד גס לשווי המניות, למכפיל הרווח יש היגיון מסוים, אומרים אנליסטים. "לפני קניית הפיצרייה בפינה, אתה רוצה לדעת כמה שנים של מכירות עוגות ושתייה ייקח כדי להרוויח את הכסף שלך בחזרה. למשל, אתה יכול לעשות זאת על ידי חלוקת המחיר שאתה נדרש לשלם תמורת העסק, ברווח השנתי שהיא מייצרת".

"הרווחים יזנקו לשיא"

בשוק המניות מכפיל הרווח מחושב לפי אותו היגיון - מחלקים את מחיר המניה ברווח נקי למניה, כאשר המספר המתקבל מייצג את השנים עד החזר ההשקעה. המכפיל הממוצע של 11.7 שבו נסחרות החברות ב-S&P כעת, אומר שלמשקיעים ייקח כמעט 12 שנים להחזיר את ההשקעה שלהם במניות, לעומת ממוצע של כ-15 שנים בשני העשורים האחרונים.

"חלק מהאנליסטים צופי כי הרווחים יזנקו לשיא של כל הזמנים בשנה", אומר הווארד סילברבלאט, אנליסט בכיר ב-Standard & Poor. למרות זאת הוא נזהר: "זה יהיה נחמד אבל אני לא הייתי מהמר על זה".

ובכן, הנתונים ההיסטוריים מראים כי ההחלטה שלו להיות סקפטי מוצדקת. מחקר של חברת הייעוץ מקינזי שהשווה את תחזיות האנליסטים לתוצאות האמת במשך 25 שנים הראה שכמעט תמיד הם היו אופטימיים מדי. בממוצע, האנליסטים העריכו כי הרווחים יגדלו ב-10% עד 12% בשנה - כמעט כפול מהתוצאות שהציגו החברות.

מייסון הוקינס, מנכ"ל Southeastern Asset Management, הצליח בעבר להכות את השוק על ידי רכישת מניות כאשר אחרים מכרו, ונראה כי לאחרונה הוא בוחר שוב להיות בצד של רוכשי המניות. "כדי לקבל תחושה אם המניות זולות, אתה צריך להסתכל מה התשואה השנתית שאתה מקבל על ההשקעה שלך", אומר הוקינס. לדבריו, לפי הערכות האנליסטים, מי שקנה את המניות הנמנות עם מדד הדאו ג'ונס במחיר הנעילה של 10,150 נקודות ביום ו', צפוי לקבל תשואה שנתית של 11%.

"נכון שהמשקיע לא ממש כיסה את כל המזומנים שהשקיע, אך זו עדיין תשואה גדולה", אומר הוקינס. לדבריו, אחרי הכל, איגרות החוב שנחשבות לבטוחות יחסית נושאות ריבית שנתית של 5.3%. ובכן, מי שבוחר את שוק המניות, מקבל תשואה נוספת של כמעט 6%. שורה תחתונה: "המשקיעים מתוגמלים על הסיכון שהם בוחרים לקחת", הוא מדגיש.