גמא ניהול וסליקה: קצב הקניות לחג עלה ב-20% ביחס לקצב הרגיל

במקביל, איגוד לשכות המסחר צופה גידול של 7% במכירות רשתות השיווק בחודש החגים בקטגוריות שונות כמו מזון, הלבשה וכלי בית - בדומה לממוצע בשנים האחרונות

עם ישראל יוצא לחגוג בקניונים: החל מן ה-26 באוגוסט הגדיל ציבור הצרכנים את היקפי קניותיו בחנויות לקראת החגים ב-20% לעומת ימי הקניות הרגילים של אוגוסט - כך עולה מנתונים עדכניים של חברת גמא ניהול וסליקה, העוסקת בסליקה מוקדמת של שוברי תשלום בכרטיסי אשראי.

עד 25 באוגוסט סלקה גמא כ-100 אלף עסקאות ביום שתמורתן שולמה בכרטיס אשראי, ואילו מאז 26 בחודש עלה ההיקף ל-120 אלף עסקאות ביום.

גובה הקנייה הממוצע בכרטיס אשראי עלה עלייה מזערית של קרוב לאחוז - מ-524 שקל עד 24 באוגוסט ל-531 שקל מה-26 באוגוסט, אולם מחזור הקניות הגדול הוא שהגדיל את פדיון בתי העסק בכ-25% - מ-53 מיליון שקל ביום ל-64 מיליון ביום.

גמא ניהול וסליקה סולקת קניות בכרטיסי אשראי מכ-6,000 בתי-עסק בכל רחבי הארץ.

"קניות החגים מתאפיינות בעלייה בת 15% בהיקפי הקניות, כאשר בשנים עברו את התרומה העיקרית לעלייה תרמה עלייה בגובה קנייה ממוצע", אומר אריאל גנוט, מנכ"ל גמא ניהול וסליקה. "אולם, בחגי תשרי של השנה חל שינוי המאפיין את דפוס הקניות החדש שחולל המיתון האחרון - יותר קניות בפחות כסף, ועל כן עליית מחזור קניות החגים השנה נובעת כמעט כולה מעלייה במספר הרכישות".

על-פי הנתונים הרב-שנתיים של חברת גמא ניהול וסליקה, גובה הקנייה הממוצע ערב חגי תשרי תשע"א - 531 שקל - גבוה מזה שנרשם בשנה שעברה, 520 שקל. בשאר השנים הגיעה רכישה ממוצעת לסכום גבוה יותר, הנע בין 561 שקל (לפני שנתיים) ל-695 שקל לפני 5 שנים.

איגוד לשכות המסחר צופה גידול בקניות

במקביל, איגוד לשכות המסחר פירסם היום (ג') תחזית, לפיה יירשם גידול של 7% במכירות רשתות השיווק בחודש החגים בקטגוריות שונות כמו מזון, הלבשה, מוצרי בני-קיימא וכלי בית - זאת בדומה לממוצע בשנים האחרונות. התחזית מתבססת על סקירה שערך אגף הכלכלה באיגוד לשכות המסחר לקראת ראש השנה ותקופת החגים.

הסקירה בחנה את התנהגות מדדי המכירות של רשתות השיווק בשנים 2003-2009. מהניתוח עולה כי ב-7 השנים האחרונות היתה עלייה ממוצעת של כ-7% בסך כל המכירות ברשתות השיווק בתקופת החגים, בהשוואה לחודש שקדם לה, וירידה ממוצעת במכירות של כ-8% בחודש שאחרי החגים.

בשנים 2003-2009 נרשמה עלייה ממוצעת של כ-9% במכירות המזון בחודש החגים, לעומת ירידה של 8% בחודש שלאחר החג. במכירות טקסטיל והלבשה נרשמה עלייה ממוצעת של 11% בחודש החגים, לעומת ירידה ממוצעת של 2% בחודש שלאחר החג; ובמכירות ההנעלה נרשמה עלייה של כ-12% בממוצע, לעומת ירידה של 6% בחודש שלאחריו. במכירות מוצרי בני-קיימא דוגמת מוצרי חשמל לבית נרשמה בחודש החגים עלייה של 9% בהשוואה לחודש הקודם. לעומת זאת, נרשמה ירידה של כ 14% במכירות בחודש שלאחר תקופת החגים.

בתקופה שבה נוהגים כולם להתארח, לא מפתיע לגלות כי הגידול הבולט ביותר - כ-89% - נרשם במכירות כלי בית ומטבח, לעומת ירידה של כ-41% בממוצע בחודש לאחר החגים.