בוטלה הגבהת בניין ברמת-גן בשל היעדר הצדקה תכנונית

בכך נמשכת מגמת רשויות התכנון להנמכת הגובה בעיר ■ היזמית הגישה לוועדה המקומית בקשה להיתר בנייה לבניין בן 15 קומות מעל קומת קרקע לבניין מגורים שמותרות בו 11 קומות

נמשכת מגמת רשויות התכנון להנמכת הגובה ברמת-גן: ועדת הערר המחוזית מחוז תל-אביב ביטלה את החלטת הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה רמת-גן לאשר הקלה לבניית 4 קומות נוספות לבניין מגורים שמותרות בו 11 קומות, בציר ז'בוטינסקי בעיר. זאת לאור היעדר הצדקה לאישור הקלה שמאפשרת סטייה מהוראות התוכנית שנקבעו על-ידי הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה.

יו"ר ועדת הערר המחוזית, עו"ד מיכה גדרון, נתן החלטתו בערר שהגישו תושבים הגובלים בתוכנית מצפון-מערב, באמצעות עו"ד עפר לרינמן, נגד החלטת הוועדה המקומית לאשר את ההקלה ליזמית, חברת ב.ש. אביב יזמות בנייה בע"מ. היזמית הגישה לוועדה המקומית בקשה להיתר בנייה לבניין בן 15 קומות מעל קומת קרקע בתוספת חדרי יציאה לגג ו-4 קומות מתחת למפלס הכניסה ברחוב ז'בוטינסקי 47. בקשה זו כללה הקלה לתוספת 4 קומות מעל הכניסה הקובעת.

"לא כדין"

תוכנית זו היא בסמכות הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה, שהתירה להקים במקום בניין מגורים בן 11 קומות מעל קומת הכניסה. המתנגדים הגישו התנגדות לוועדה המקומית אך נדחו ולכן ערערו לוועדת הערר. לטענתם, "ההחלטה מנסה לעקוף שלא כדין את החלטת הוועדה המחוזית, שלפיה מספר הקומות לא יעלה על 11 מעל קומת הכניסה, ולהתיר 17 קומות בהחלטה מחייבת ברמת התכנון המחוזית... הבקשה אושרה כאילו היא מתייחסת לתוספת 4 קומות, אף שכוללת תוספת 6 קומות".

גדרון החליט לבטל את אישור ההקלה לבניית 4 קומות נוספות בבניין וציין כי "העובדה שניתן לבצע תכנון טוב יותר אם תאושר הקלה לתוכנית אינה הצדקה תכנונית לאישור ההקלה, שאם לא כן, אנו מרוקנים מתוכן את הדרישה לקיום הצדקה תכנונית לאישור הקלה - כמעט בכל מצב שבו תתאפשר תוספת קומות בהקלה ניתן לבצע תכנון טוב יותר... אין לדעתנו לאפשר סטייה מהוראות התוכנית".

מעיריית רמת-גן נמסר: "לדעתו של אדריכל העיר, אדר' סרג'יו לרמן, מוטב לבנות את אותן זכויות, בכמות דירות מופחתת, במבנה של 15 קומות ולא 11 קומות ובכך לקבל בניין מעוצב ויפה יותר, דק ופחות מגושם מהבניין שבתוכנית המקורית, תוך נסיגה של הבניין מרחוב ז'בוטינסקי והותרת שטח ירוק של גינון. הוועדה המחוזית בהחלטתה תואמת את המרקם הקיים על רחוב ז'בוטינסקי, שלאורכו קיימים מבנים בגובה רב יותר מהמוצע בתוכנית, ואף תואמת את מדיניות הציפוף והבנייה לגובה לאורך צירי תנועה ראשיים. לצערנו, ועדת הערר לא קיבלה את חוות דעת של אדריכל העיר, אולם לא התקבלו טענות המתנגדים לעניין עקיפת הוועדה המחוזית, כי אם נבחנה השאלה של הצדקה תכנונית לאישור ההקלה".