ההסתדרות קוראת לאונ' הפתוחה לא לחתום עם כוח לעובדים

אחרי שכבר גובשה טיוטת הסכם עם הארגון המתחרה, בהסתדרות טוענים כי הם מייצגים את מרבית המנחים והמרכזים באוניברסיטה הפתוחה

המלחמה בין ההסתדרות הכללית לארגון כוח לעובדים מגיעה היום (ב') לשיא: שנתיים אחרי שהמנחים והמרכזים באוניברסיטה הפתוחה (או"פ) הצטרפו לכוח לעובדים וניהלו מאבק ארוך עד כדי גיבוש טיוטת הסכם קיבוצי מול ההנהלה, פנו היום בהסתדרות אל הנהלת האו"פ ודרשו להפסיק לאלתר את המו"מ מול כוח לעובדים.

יו"ר אגף התאגדות עובדים בהסתדרות, עו"ד שי תקן, הסביר לנשיאת האו"פ, פרופ' חגית מסר ירון, כי מנחים ומרכזים רבים הצטרפו לאחרונה להסתדרות, וכעת היא הארגון היציג שלהם. תקן טוען כי על פי טענת העובדים, טיוטת ההסכם שגובשה פוגעת בחלק מהם.

"העובדים פנו מספר פעמים בעבר להסתדרות אך ולא התערבנו כי התנהל מו"מ עם כוח לעובדים, ורק עכשיו כשהולך להיחתם הסכם הפוגע בזכויות עובדים, חובתנו הייתה להתייצב לצד העובדים ולארגן אותם", הוא הסביר. "אנו לא נאפשר אף הסכם פוגעני למנחי ולמרכזי האוניברסיטה. אנו קוראים לאוניברסיטה להיכנס איתנו למו"מ על הסכם ראוי", הוסיף תקן. לדבריו, לצד מנחים ומרכזים שהצטרפו להסתדרות, ישנם עשרות שביטלו באופן אקטיבי את חברותם בכוח לעובדים.

טענת ההסתדרות להסכם פוגעני מבוססת בעיקר על דרישת כוח לעובדים לשנות את הנורמה שהונהגה עד היום באו"פ, על פיה מנחים ומרכזים מתחום המדעים והכלכלה, הרוויחו יותר. טיוטת ההסכם שגובשה ביטלה את הדיפרנציאציה הזאת, והעניקה לכלל המרכזים והמנחים תוספת שכר אחידה. ד"ר רונן בר-אל, אחד הפעילים שיצאו כנגד ההסכם, נבחר לשמש כיו"ר ועד הפעולה מטעם ההסתדרות.

היום הוא אמר: "לאחר ששכרנו נשחק ביותר מ-40%, מתגבש הסכם שבו ייפגעו מאות עובדים בשכרם ובהיקף העסקתם ועובדים רבים אחרים הוצאו מההסכם. כל ניסיונותינו לדבר עם כוח לעובדים נדחו על ידם. ביחד עם ההסתדרות נדאג לשיפור תנאי העסקתם של כל המנחים והמרכזים והכללתם בהסכם הקיבוצי".

בכוח לעובדים מפקפקים בטענות ההסתדרות

בארגון כוח לעובדים פקפקו היום בטענה של ההסתדרות לפיה היא מייצגת את מרבית המנחים והמרכזים, והניחו כי ההסתדרות תבקש לבסס את היציגות שלה באוניברסיטה על סמך העובדה כי כבר היום היא מייצגת את הסגל המנהלתי. בהסתדרות דחו את הטענה הזו, והבהירו כי גם בקרב המנחים והמרכזים יש להם רוב.

כפי הנראה, בהסתדרות ובכוח לעובדים יצטרכו לפנות אל בית הדין הארצי לעבודה, כדי שיכריע מיהו הארגון שמייצג את המנחים והמרכזים. יצוין כי ביה"ד קבע לאחרונה כי יש להעניק "חסינות" של שנה לארגון עובדים מפני ארגון עובדים אחר, אולם רק אם נחתם בפועל הסכם קיבוצי.

במלחמה בין שני הארגונים, לפחות עד כה, ההסתדרות הגדולה הביסה את הארגון הקטן בכל הקרבות שהיו ביניהם. כך קרה שההסתדרות הפכה לארגון היציג של העובדים בחברת אקרשטיין למרות שההתארגנות הראשונית נעשתה בכוח לעובדים, וכך היה בדיוק גם במרפאות כללית רפואה משלימה.

גורמים בכוח לעובדים טענו בעבר כי הנהלת האו"פ נקטה סחבת מכוונת במו"מ מפני שהעדיפה את ההסתדרות - אולם גורמים באו"פ טוענים מנגד כי הסיבה היחידה לאי-חתימת ההסכם עד כה הייתה "חובבנות" מצד הארגון הצעיר.