שנה דבש בת"א: המדדים עלו 20%; גיוס ההון זינק פי 3.5

הבורסה מסכמת שנת תנודתית במיוחד עם זינוק חד בהיקף גיוס ההון במניות לסך של כ-13 מיליארד שקל ■ הכניסה להגדרת "שוק מפותח" בסוף חודש מאי הקפיצה המחזור פי 8

תל אביב מסכמת השבוע שנה עברית מוצלחת מבחינת היקפי המסחר בבורסה ותשואות המדדים - כך על פי ניתוח סיכום הפעילות שמפרסם היום (ב') הבורסה לניירות ערך.

מהסקירה עולה כי המדד המוביל, מדד המעו"ף, רשם בסיכום שנתי עלייה של 20% בערכו - כאשר בשיאו רשם זינוק של 30% ביחס לשער הנעילה בסוף השנה העברית שעברה, כאשר הגיע ב-6 באפריל לשער של כ-1,238 נקודות. ירידות השערים שהגיעו לאחר מכן, בעיקר על רקע משבר החוב באירופה, גרמו למדד לאבד גובה ולסיים את השנה ברמתו הנוכחית. בשנה שעברה, לשם השוואה, רשם המעו"ף ירידה של 6%. מדד ת"א 100 רשם גם הוא עליה בשיעור דומה.

בבורסה לניירות ערך מתגאים בכך שמדדי המניות בשוק הישראלי (בערכים דולריים) השיגו תשואה עודפת על פני המדדים המובילים המקבילים במדינות מפותחות מחו"ל.

המגזר המנצנץ של השנה היה, שלא במפתע, סקטור מניות חברות ושותפיות הנפט שבסיכום שנתי רשם זינוק של 130% לעומת 20% בממוצע במגזרים האחרים.

מחזור המסחר היומי הממוצע בתל אביב הסתכם בכ-2 מיליארד שקלים - עליה של 20% ביחס לשנה הקודמת. יום השיא בבורסה בהיבט זה נרשם ב-26 במאי - אז "שודרגה" ישראל ע"י ה-MSCI לדרגת שוק מפותח. המחזור ביום זה עמד על פי 8 מהמחזור הממוצע והסתכם בלא פחות מ-16.4 מיליארד שקל.

עוד מדווחת הבורסה על זינוק משמעותי בשנה העברית היוצאת בגזרת גיוס הכספים ע"י הסקטור העסקי: היקף ההנפקות וההקצאות הרפטיות של מניות בארץ התרחב מ-3.5 מיליארד שקל בשנת תשס"ט ל-13 מיליארד שקל בשנת תש"ע - גידול של יותר מ-270%.