בסטארט-אפ טיוינצ'י מקווים להכנסות מווידיאו ברשת

החברה חתמה על הסכם לשילוב הפיתוח שלה באתרי MSN מבית מיקרוסופט ■ טיוינצ'י מציעה פלטפורמת OTT מלאה - תשתית לניהול התוכן וגביית כסף בעבורו

את המונח Disruptive Technologies (טכנולוגיות "משבשות" או "מפריעות") טבע אקלייטון מ. כריסטנסן, מרצה בהרווארד, בהתייחסו ב-1995 לתופעה שבה טכנולוגיה חדשנית מייצרת מודל עסקי חדש המשבש את האופן שבו פועל השוק. עם השנים, הפך המונח לכזה השגור בפי כל בכירי תעשיית האינטרנט והתוכן העולמית.

זה לא חדש שבשורת האינטרנט, שיצרה ענקיות כגון גוגל, אפל ואמזון, הציבה גם איומים על תעשיות רבות - שוק המוזיקה, העיתונות המודפסת והספרים הכתובים נאלצים להמציא עצמם מחדש ומתקשים למצוא את המודל הנכון שיאפשר להם לשרוד. אליהם הצטרפה בשנתיים האחרונות תעשיית התוכן, שנלחמת לשמור על בלעדיות הפצת התכנים, בעידן שבו תוכני טלוויזיה וקולנוע מוצאים את דרכם במהירות לרשת הפרוצה.

איום על הלוויין

שוק תוכן הווידיאו ברשת הוא מהתחומים החמים ביותר, כשאחד המודלים שהולכים וצוברים תאוצה הוא OTT (Over The Top) - טכנולוגיה המאפשרת להעביר תוכן וידיאו, וטלוויזיוני בפרט, על-גבי רשת האינטרנט הפתוחה.

גם זו נחשבת לטכנולוגיה "משבשת", שכן היא מאפשרת למפעילות וליצרניות תוכן לשדר ישירות לצרכן, ללא רשת הכבלים או הלוויין. לפי חברת המחקר In-Stat, היקף ההכנסות מתחום הווידיאו OTT צפוי לגדול בארה"ב לבדה פי 4, ולהסתכם בכ-20 מיליארד דולר ב-2014.

בשוק זה משחק גם הסטארט-אפ הישראלי TVinci, שהקימו ב-2007 עופר שעיו, (מנכ"ל); עידו ויזנברג (סמנכ"ל פיתוח עסקי) וגיא ברקן (סמנכ"ל הטכנולוגיות). טיוינצ'י מציעה פלטפורמת OTT מלאה - תשתית לניהול התוכן וגביית כסף בעבורו. כן היא מאפשרת נגישות לתוכן מכל מכשיר - מחשב אישי, ממיר, סלולר, אייפד וקונסולת משחקים.

בשבוע שעבר חתמה טיוינצ'י על הסכם ל-3 שנים, עם Novabox, חברה-בת של דורי מדיה, המציעה פורטל וידיאו אינטרנטי לקהילה הלטינית ברחבי העולם. במסגרת הסכם בין MSN ונובה-בוקס, אתרי MSN של מיקרוסופט הפונים לקהילה הלטינית, יציעו מיזם של טלוויזיה אינטרנטית, המבוסס על התכנים של נובה-בוקס ועל הטכנולוגיה של טיוינצ'י.

"המהלך של MSN ונובה-בוקס, מאפשר להן להציע פורטל תכנים באורך מלא, כשהקהל הפוטנציאלי עומד על כ-50 מיליון גולשים שונים בחודש, ובאמצעות טיוינצ'י ניתן לגבות בעבור זה גם כסף", אומר שעיו. טיוינצ'י מקבלת כסף ראשוני עבור האופרציה, ותשלום נוסף על כל משתמש משלם.

שעיו מוסיף כי "מדובר באחת העסקאות המעניינות ביותר שחתמנו, עם פוטנציאל הכנסה הגבוה ממיליון דולר לשנה". לחברה, שגייסה מאז הקמתה כמה מיליוני דולרים, יש עשרה לקוחות גדולים שמשלמים מאות אלפי דולרים מידי שנה, בהן גם אורנג', שפורטל המדיה אורנג'-טיים מבוסס על הטכנולוגיה של טיוינצ'י.

במסגרת המיזם, טלמונדו, ערוץ טלוויזיה לטיני פופולרי, יתנסה במודל תמחור חדשני - הוא יאפשר לצפות בטלנובלה המרכזית שלו בתשלום באינטרנט למשך 3 חודשים, ורק אז היא תגיע למסך הטלוויזיה. "טלמונדו מנסה לבדוק האם הכיוון ההפוך, שבו התוכן מגיע קודם לאינטרנט, יאפשר לייצר עוד הכנסות ולא יעשה קניבליזציה. היא משקיעה מיליוני דולרים בקידום המיזם", מספר ויזנברג.

עם כל הבאזז, תוכן וידיאו בתשלום ברשת עדיין לא ממש תופס.

ויזנברג: "עוד לא ברור מספיק איך עושים מזה כסף, אבל אנחנו מאמינים בשילוב בין תוכן חינם ובתשלום, וסבורים כי יהיה בתחום הזה הרבה מאוד כסף, בעיקר תשלום על בסיס דמי מנוי.

"שוק ה-OTT יצליח כאשר יתקיימו 4 דברים: התוכן יגיע מיידית או לפני השידור הטלוויזיוני, באיכות HD, ללא הפרעה ועם נגישות מכל מכשיר. בהסכם הנוכחי, MSN מספקת את התשתית והטראפיק, נובה-בוקס את התכנים וטיוינצ'י את האפשרות לנהל את התוכן ולגבות כסף".

האם המיזם החדש של גוגל, גוגל TV (מערכת הפעלה לטלוויזיה), הוא איום או הבטחה?

ויזנברג: "גוגל TV הוא דווקא הזדמנות טובה עבורנו, ולמרות שיהיו חברות כבלים או לוויין שיסכימו לחבור לגוגל TV, יהיו גם כאלו שיבחרו לעשות זאת לבד, ואנחנו מספקים להן פיתרון מצוין.

"כל שחקן שנכנס, הופך את העולם הזה למורכב יותר, וגופים שיחפשו אחר החברה שיכולה לתת פיתרון כולל, ושמתאימה לכל מערכת הפעלה קיימת או שתצא בעתיד, יבואו אלינו".

לדברי שעיו, "לכל שחקני הניו-מדיה יש עכשיו הזדמנות להתחרות במפעילים ולהקים בכמה חודשים שירות שיתחרה בחברות הכבלים והלוויין ובמיזמי אינטרנט, כגון הולו או דיירקט טי.וי. אפשר לייצר מכך הכנסות - הכסף נמצא שם".