ה-OECD מזהיר: "ההאטה בכלכלה משמעותית מהצפוי"

ארגון המדינות המפותחות צופה במחצית השניה צמיחה בקצב שנתי של 1.5% - לעומת תחזית של 1.75% שניתנה במאי ■ "רמת אי-הוודאות גבוהה - אך חשוב להבהיר שעושה רושם כי אין פנינו למשבר כלכלי נוסף" ■ "לא ברור עדיין אם מדובר בקטיעה זמנית של המומנטום"

מבול נתוני המאקרו המעורבים בעת האחרונה ברחבי העולם מצליח להדאיג את כלכלני ארגון המדינות המפותחות, ה-OECD, אשר מזהיר היום מפני התרחבות תופעת ההאטה בכלכלה העולמית.

על פי דיווח של הארגון שראה אור היום (ה') בצרפת, הצפי לצמיחה ב-7 המדינות המפותחות (G7) במחצית השניה של 2010 הוא 1.5% בלבד, בחישוב שנתי. זאת לעומת תחזית אופטימיות יותר לצמיחה של 1.75% בתקופה זו על פי הצפי שניתן בחודש מאי השנה. תחזית זו מבוססת על צפי לצמיחה של 1.4% בקצב שנתי ברבעון השלישי וצמיחה איטית אף יותר של 1% בלבד בקצב שנתי ברבעון האחרון של השנה.

ברבעון השני של 2010, לשם השוואה, צמחה הכלכלה ב-7 המדינות המתועשות בקצב של 3.2% ולאחר מכן 2.5% ברבעון השני.

"חוסר הוודאות נגרם מצירוף של גורמים חיוביים ושליליים", מסביר הכלכלן הראשי של ה-OECD, פייר-קרלו פדואן. "עם זאת, חשוב להדגיש שסביר להניח שפנינו לא למשבר נוסף". לדבריו, הצמיחה נחלשת בכלכלות החזקות בעולם ויש צורך בצעדים מוניטריים מתואמים נוספים על מנת לשפר את הכלכלה העולמית - עם זאת, טוענים בארגון, על המדינות להיות זהירות בכל הנוגע ליישום מדיניות של קיצוץ בהוצאותיהן - שכן קיצוץ בהוצאה הממשלתית לצד הירידה הנרשמת בהוצאה הפרטית יכול להעמיק את ההאטה בשווקים.

"עדיין לא ברור אם קטיעת המומנטום של ההתאוששות היא עניין זמני או שמדובר בסימנים לחולשה גדולה יותר בכל הנוגע להוצאה הפרטית בזמן שהתמיכה הציבורית יורדת", אומר פדואן, המוסיף: "בזמן שהוצאות הצרכנים צפויות להמשיך להישאר ברמה נמוכה, יתר הסימנים, ובראשם הפעילות העסקית, מצביעים על כך שסביר להניח שלא תירשם היחלשות משמעותית נוספת".