זוכרים את המשבר? דובאי השלימה הסדר חוב ב-25 מיליארד ד'

ההסדר מותיר את דובאי וורלד עם חוב של 14.4 מיליארד דולר שיוחזר בתקופה של עד 8 שנים, כאשר שאר החוב יומר למניות

דובאי וורלד, זרוע ההשקעות של ממשלת דובאי, הגיעה למתווה להסדר חוב עם 99% מנושיה בנוגע לחוב שהיקפו נאמד ב-24.9 מיליארד דולר. כך מדווחות היום (ו') סוכנויות הידיעות. לפי הדיווחים, כל שנותר כעת הוא לחתום על ההסדר הסופי בשבועות הקרובים.

פחות משנה עברה מאז הגיח לאוויר העולם משבר החוב בדובאי, שגרם אז לירידות של כ-10% במדדי המניות בארה"ב וטלטל לזמן קצר יחסית את השווקים ברחבי העולם. דוברי וורלד הפתיעה את העולם בנובמבר אשתקד כשהודיעה כי היא דוחה תשלום ריבית לנושיה, מה שהיווה את יריית הפתיחה למו"מ על הסדר החוב.

בחודש מאי הגיעה פריצת דרך, כאשר דובאי הסכימה עם נושיה שהיא תשלם 14.4 מיליארד דולר מהחוב במשך 8 שנים, כאשר כ-9 מיליארד דולר מהחוב יומרו למניות בדובאי וורלד. מאז היא המשיכה לנהל מו"מ עם נציגיהם של כ-90 נושים והיום נודע כי היקף הסדר החוב יעלה ל-24.9 מיליארד דולר מ-23.5 מיליארד דולר במאי.

ההסדר מותיר את דובאי כם חוב של 14.4 מיליארד דולר, כאשר 4.4 מיליארד דולר אמורים להיפרע בתוך 5 שנים והיתרה בתוך 8 שנים. ההסדר מעניק לחברה מספיק זמן כדי למכור נכסים על מנת להחזיר את יתרת החוב, מבלי לפעול בפזיזות ולמכור נכסים תחת לחץ ובמחירים נמוכים.

בין שלל נושיה של דובאי וורלד ניתן למצוא בנקים אירופים רבים, אותם בנקים שנמצאים תחת לחץ בשל משבר החובות שפרץ באירופה. נזכיר כי אמש הודיע הבנק הגרמני דויטשה בנק כי בכוונתו לגייס 10-11 מיליארד דולר באמצעות הנפקת מניות, מה שמביא היום לירידות במניות הבנקים באירופה מחשש שבנקים אחרים יילכו בעקבותיות.

החשש בשווקים הוא שהבנקים באירופה יצטרכו לצאת בהנפקות כדי לחזק את הונם העצמי בשל החמרת הרגולציה והחשש מהחרפת משבר החוב בעתיד. נציין כי בין הנושים של דובאי וורדל ניתן למצוא את רויאל בנק אוף סקוטלנד, HSBC, לוידס, סטנדרט צ'רטרד ועוד.