שורט סקוויז? יתרות השורט על הנאסד"ק קפצו בסוף אוגוסט

יתרות השורט עלו ב-5.4% בסוף אוגוסט, בעוד משקיעים רבים חששו מפני ירידות חדות בשוק ■ אך ספטמבר מפתיע עד כה לטובה וייתכן שסוחרי השורט החלו לסגור פוזיציות

"ספטמבר ראלי" בוול סטריט תפס משקיעים רבים לא מוכנים. אלה הם סוחרי השורט (מכירות בחסר), שלפי נתוני עדכניים הגדילו את פוזיציות השורט שלהם על מניות הנאסד"ק בסוף אוגוסט מתוך אמונה שהשוק עומד בפני גל ירידות. אלא שזינוק של כ-6% במדד הנאסד"ק מתחילת החודש הוכיח שהם טעו לפי שעה.

לפי נתונים שפרסמה אמש (ו') ה-Nasdaq OMX, יתרות השורט על מניות הנאסד"ק עלו ב-5.4% בשבועיים האחרונים של אוגוסט, בהשוואה למחצית הראשונה של החודש. סך יתרות השורט עמדו ב-31 באוגוסט על 7.61 מיליארד מניות מבין כל 2,878 ני"ע הנסחרים בבורסת הנאסד"ק, לעומת 7.22 מיליארד מניות ב-2,882 ני"ע ב-13 באוגוסט.

סוחרי השורט מרוויחים מירידות בערך המניות ומפסידים בעליות. הם נדרשים לביטחונות מול הפוזיציות שהם פותחים ובמידה והשוק "בורח" מעלה - עליהם לכסות את הפוזיציות בהפסד באמצעות רכישת אותן מניות שהם מכרו בחסר.

כזכור, חודש אוגוסט היה שלילי למדי עבור שוק המניות האמריקני, בעקבות פרסום נתונים מאקרו-כלכליים מאכזבים שהגבירו את החששות מפני גלישת כלכלת ארה"ב למיתון נוסף. מדד הנאסד"ק ירד באוגוסט ב-6.2% והגביר את התיאבון של השורטיסטים. כשספטמבר היה בפתח, רבים הזהירו מפני מפולת וצמד המילים "ספטמבר השחור" היה לשיחת היום בוול סטריט (ספטמבר ידוע כחודש שלילי לשוק המניות האמריקני מבחינה היסטורית כיוון שמפולות רבות החלו בחודש זה, כמו למשל מפולת 2008 שהחלה עם קריסת ליהמן ברדרס בספטמבר).

אלא שספטמבר מפתיע עד כה לטובה. מתחילת החודש עלה מדד הנאסד"ק ב-6% על רקע נתוני מאקרו טובים מהצפוי, כמו מדד מנהלי הרכש או נתוני התעסוקה שיצאו טובים מההערכות המוקדמות. ייתכן שהעליות נובעות בחלקן גם מסגירות פוזיציות של סוחרי שורט, אשר ציפו לירידות חדות בספטמבר והתכוננו לכך בסוף אוגוסט, אולם כעת הם מתבדים. נתוני יתרות השורט למחצית הראשונה של ספטמבר, אשר יפורסמו רק בעוד שבועיים, יספקו את התשובה.