אנשי ציבור ורוח מתגייסים למען צחי הנגבי: לא להטיל עליו קלון

‎‎ערב הטיעונים לעונש, ח"כ הנגבי, שהורשע בעדות שקר, הגיש לביהמ"ש מכתבים של אישים המבקשים לאפשר לו להמשיך בפוליטיקה, בהם יצחק נבון, יורם קניוק, אלי עמיר ואלי ויזל‏

‎‎יו"ר ועדת חוץ וביטחון של הכנסת, ח"כ צחי הנגבי (קדימה), מבקש מבית משפט השלום בירושלים שלא לקבוע כי בעבירת עדות השקר שבה הורשע, במסגרת פרשת המינויים הפוליטיים במשרד לאיכות הסביבה, יש קלון - כך עולה משורת מכתבים מאנשי ציבור ואנשי רוח שהגישו סנגוריו של הנגבי לבית המשפט, לקראת הדיון בטיעונים לעונש במשפטו של הנגבי הצפוי ביום חמישי השבוע.

‏בין האישים ששיגרו לבית המשפט מכתבים בניסיון לסייע להנגבי נמצאים גם נשיא המדינה החמישי, יצחק נבון; יושבי ראש הכנסת לשעבר, דליה איציק, אברהם בורג, דן תיכון וראובן ריבלין; המפכ"ל לשעבר, שלמה אהרונישקי; והאלופים במיל' גיורא איילנד ועמוס ירון.

לצד זאת, גם מספר אנשי רוח הביעו את רצונם בהמשך פעילותו הציבורית של הנגבי, בהם חתן פרס נובל לספרות, אלי ויזל, והסופרים אלי עמיר ויורם קניוק.

‏מכתבים מהעבר

‏אלא שבעוד שחלק מהמכתבים נכתבו בעת האחרונה, לבקשת הנגבי וסנגוריו - מכתבים אחרים נכתבו בעבר הרחוק, בעת שהנגבי כיהן כשר המשפטים ועמד בקשר עם בכירי המערכת המשפטית.

כך, הגיש הנגבי מכתב שקיבל משופט בית המשפט העליון המנוח חיים כהן ב-1999, ובו כתב לו כהן: "עקבתי בשקידה אחר פעולתך כשר המשפטים, גישתך העניינית והשקולה לכל דבר, קטן כגדול, ההבנה הטובה והיחס הידידותי שטיפחת עם נשיא בית המשפט העליון, אוזנך הקשובה לעצותיהם ולבעיותיהם של עובדי המשרד - ראויים להכרת תודה ולהערכה רבה".

‏גם השופט בדימוס תיאודור אור כתב להנגבי ב-1999: "הנני מסכם בסיפוק את שיתוף-הפעולה בינינו בפעילותנו למימוש ולביצוע הדו"ח בנושא הרפורמה במערכת בתי המשפט".

שופטת בית המשפט העליון בהווה, עדנה ארבל, כתבה להנגבי ב-1997, כששימשה כפרקליטת המדינה והוא שימש כשר המשפטים: "ישר כוח, בימים אלה של רוחות שעה רעות כלפי הפרקליטות, הגיבוי והתמיכה חשובים לפרקליטים יותר מתמיד ומבטיחים את המשך אמון הציבור".

‏מיכאל בן-יאיר כתב להנגבי ב-1996, עם סיום כהונתו כיועץ המשפטי לממשלה: "אני מבקש להביע את תודתי על תמיכתך ועל שיתוף-הפעולה הנאה שזכיתי להם ממך".

נילי ארד, כיום הנשיאה הנכנסת של בית הדין הארצי לעבודה, נשאה דברים בטקס הפרידה מהנגבי בסיום תפקידו כשר המשפטים ב-1999, כששימשה כמנכ"לית המשרד: "אני מבקשת להודות לך על הסיוע והתמיכה שנתת לנו, על הקשב לצרכינו ולצרכי מערכת המשפט, על יחסי אנוש יפים וטובים, הכל בשיתוף-פעולה מלא וענייני, מתוך רצון לקדם את פעילותו של המשרד".

"מנהיגות נבונה"

‏עם זאת, חלק מהמכתבים נכתבו בשבועות האחרונים, לבקשת הנגבי וסנגוריו. הנשיא לשעבר יצחק נבון כתב: "נראה כי בעת הזו של פיצולים ופילוגים בעם, יש לברך על כל מי שפועל במתינות ובממלכתיות למצות את המשותף ולגשר בין חלקי הציבור השונים. לדעתי, יש בידי הנגבי לסייע רבות בתחום זה ובתחומים ציבוריים אחרים".

יושבי ראש הכנסת לשעבר, דליה איציק, אברהם בורג, דן תיכון וראובן ריבלין, כתבו במשותף כי "אנו מאוחדים בדעה כי להנגבי יכולת רבה להוסיף ולתרום לעשייה הממלכתית ולסייע למדינת ישראל, הניצבת בפני אתגרים מורכבים".

שגרירת ישראל באו"ם, פרופ' גבריאלה שלו, כתבה כי "כל מי שעקב אחריו מתרשם מן הדרך הארוכה והקשה שעבר, מלוחם צעיר ונמרץ על הגג בימית - למנהיג מבטיח, שקול וחכם. ישראל חסרה מאוד מנהיגות צעירה, מרכזית ונבונה. אין בלבי ספק כי הנגבי למד את הלקח והפנים את שגיאות העבר".

‎‎‏"אישיות חיובית"

‏חתן פרס נובל לספרות, אלי ויזל, פנה לבית המשפט "בבקשה לא להמיט קלון על הנגבי. התרשמתי מאישיותו החיובית. מאופק, שתקן, מוח ולב פתוח. מידות אלה נתגלו בו בפעילותו הציבורית".

הסופר אלי עמיר כתב לשופטים כי "הנגבי השביח עם השנים ומוכיח אחריות, איפוק, שיקול-דעת ורצון למצות את המשותף בחברה. לא לעתים קרובות צומח לנו איש ציבור נבון, בעל ראייה ממלכתית, שעשוי לתרום רבות לחיים הציבוריים והממלכתיים".

הסופר יורם קניוק כתב כי "המינויים הפוליטיים בישראל לא החלו עם צחי הנגבי. רוב מנהיגי המדינה, שריה והוריה עסקו בהטבות אלה לאלה. הנגבי, מזה שנים, נהיה איש כבוד, מאופק, וחרף נעוריו הלא כל-כך נעימים, הוא היום איש של כבוד, עושה דברים ראויים".

‎‎‏"עזות-מצח"

‏‎‎התנועה לאיכות השלטון הודיעה היום (א'), בתגובה לפרסום מכתבי התמיכה, כי היא "מזועזעת ונדהמת מעזות-המצח שבפניות לבית המשפט שלא להטיל קלון על מי שהורשע בעדות שקר, מן הרצון לאפשר למי שבפעילותו הציבורית כשל מוסרית לשוב לזירה הפוליטית, ומן הפגם המוסרי שנפל במעשיהם של אישים בכירים, העושים שימוש במעמדם הציבורי לעשיית איפה ואיפה".

ח"כ הנגבי מסר כי "מדובר בהליך משפטי מקובל ורגיל במסגרת הטיעון לעונש; מדובר בפניות של אישי רוח, ציבור וצבא ולא בחברים אישיים".

‏לפני כחודשיים הרשיע בית משפט השלום בירושלים ברוב דעות את הנגבי בעבירת עדות שקר, אך ביטל את האישומים המרכזיים נגדו בפרשת המינויים הפוליטיים, באשמת מירמה והפרת אמונים, בשל הגנה מן הצדק - לאור התקדימיות שבהגשת כתב אישום פלילי בעקבות מינויים פוליטיים. זאת, אף שרוב השופטים קבעו כי הנגבי ביצע את המעשים המיוחסים לו בכתב האישום. הפרקליטות מתכוונת לערער לבית המשפט המחוזי על פסק דין זה, אחרי שייגזר דינו בעבירת עדות השקר. ‏‎‎‏(ת"פ 4063/06). ‏‎‎‏