הנה בא החושך

מה אומר היום בשעה 17:00 לבני הקט שיבקש לצאת ולשחק בגינה בזמן שהעלטה מתפשטת

הבוקר עשיתי ניסיון נואש וביקשתי מהגננות בגן של בני בן ה-3 להחרים את שעון החורף. זה לא עזר. ואני לא הופתעתי.

עם זאת התחלתי לתהות, מה אגיד לבני היום בשעה 17:00, השעה בה אנחנו יוצאים לגינה, כשבחוץ יחשיך לו פתאום הערב. בחצי שנה האחרונה, למד בני שמדי יום, בערך בשעה 19:00, אחרי שעתיים פעילות בגינה, הגיע הזמן "להתקפל", לעלות הביתה, לעשות אמבטיה לאכול ארוחת ערב ולשכב לישון.

מדי יום הוא הוא עושה את אותם דברים, הקשורים למצב האור בחוץ - והיום זה ישתנה. אצטרך לחשוב איך מתמודדים עם העלטה שתיפול עלינו בשעה לא צפויה: בשעה 17:00, הזמן הקבוע ליציאה לגינה ירד עלינו החושך.

גם בגינה יהיה חשוך, כי בגינה שליד הבית, כמו ברוב הגינות הציבוריות בישראל, המהוות מרכז בילוי להורים וילדיהם בשעות אחר הצהריים, אין תאורה למשחקים בשעות ערב חשוכות. הכל יהיה קודר בחוץ, למרות שבחוץ יותר מ-30 מעלות צלזיוס.

בישראל של שנת 2010 העיריות סבורות ששעון הקיץ עובד כל השנה. משמע גינות הילדים שטופות שמש, מוארת וזורחות עד לשעות הערב המאוחרות ולכן אין צורך להשקיע בהוספת גופי תאורה.

אומרים שהמעבר לשעון קיץ חוסך למשק כ-70 מליון שקל בשנה. ואם כבר מדברים על חיסכון, אז מה לגבי בזבוז? כמה כסף מתבזבז עם המעבר לשעון חורף בעיצומו של קיץ? וכמה זה עולה לעקרות הבית ולאימהות המעבר חסר האחריות הזה? ומה לגבי התסכול? האם את הבזבוז והתסכול כן ניתן לחשב?

בדיקה קלה במניספטים שהתפרסמו בתקשורת בנוגע למעבר משעון לשעון, מלמדת שאין נתונים מדויקים לגבי בזבוז. כל אחד זורק מספר, כי ככה הכי נוח - למקדמי אג'נדה כזו, או האג'נדה ההפוכה.

איש מקרב מקבלי ההחלטות, לא מוכן להתמודד עם המספרים האמיתיים. אף אחד לא עשה חישוב אמיתי שמלמד כמה כסף ותסכול הולכים לאיבוד במעבר לשעון חורף בעיצומו של הקיץ. כך או אחרת, די לבחון את ההתנהגות של כולנו עת המעבר לשעון קיץ בכדי להבין שיש שינוי פאזה במחיר.

הדלקת תאורה בשעה 17:00, במקום ב-19:30, שימוש מוקדם יותר במזגנים, בגלל הכניסה לבתים בשעה מוקדמת יותר, בשל החשיכה המתפשטת, וכמובן התמודדות עם תסכול הילדים.

כל אלה, עולים למשק פי כמה מהמחיר שכולנו בסופו של דבר משלמים.

ובכן, אדוני שר הפנים, בפעם הבאה כשתיתקל במחאה כלכך משמעותית, שצוברת תאוצה בציבור הישראלי, נסה להיות קצת קשוב, כי מדינה שלמה סובלת, הורים וילדים - ויש יסוד סביר להניח שבהם נמנים גם הילדים שלך.