אלופי ה"לייק": מהם 10 המותגים האהובים ביותר בפייסבוק?

מותגי-העל המובילים בעולם זונחים את אתרי האינטרנט הרשמיים שלהם לטובת עמוד מושקע בפייסבוק, בו רבבות אוהדים מצטרפים מדי יום ■ קוקה-קולה וסטארבקס כבר שם

עולם האינטרנט אמנם תוהה מתי תעלה פייסבוק אפליקציית מיקום - ותוציא בכך את פורסקוור מהמשחק - אבל הרשת החברתית הפופולרית בעולם דווקא עסוקה במשהו אחר: האתר הפך לספק מספר אחד של שיווק-מערכות יחסים (relationship-marketing) עם הלקוח עבור מותגים רבים.

עבור משווקות רבות, בסיס המעריצים בפייסבוק הפך זה מכבר לנוכחות הרשת הגדולה ביותר - העוקפת זהויות אחרות כגון אתרי מותגים וניוזלטרים. זאת הן משום שהאתרים הרשמיים הולכים ודועכים, והן משום שעוד ועוד צרכנים נודדים לאתרי הרשתות החברתיות.

לקוקה-קולה, בעלת 10.7 מיליון המעריצים בפייסבוק, יש בסיס מעריצים ענק ברשת החברתית, וזאת על רקע העובדה שמספר המבקרים הייחודיים בארה"ב באתר הרשמי של המותג של קוקה-קולה נפל ביותר מ-40% ביולי האחרון (בהשוואה לשנה קודמת) והגיע ל-242 אלף, לפי נתוני חברת קומפיט.

לפי נתוני חברת DBM/Scan, דף המותג של אוראו (Oreo) המשווק על-ידי חברת קרפט פודס הוא השלישי בגודלו בפייסבוק - 8.7 מיליון מעריצים - והוא גדל בקצב של 71 אלף מעריצים ביום.

דווקא האתר NabiscoWorld.com, המהווה את ביתו של המותג ברשת, חווה ירידה בתנועת הרשת בארה"ב, מ-1.2 מיליון מבקרים ייחודיים ביולי 2009 ל-321 אלף בלבד בחודש שעבר.

ההזדמנות של פייסבוק

דפי המעריצים דומים אמנם בפעולתם לאתרים הרשמיים המסורתיים ("המדיה הבעלותית"), אבל הם לא באמת נמצאים בבעלות המשווקות. פייסבוק מאחסנת את הדף ומציעה את הנתונים עליו בחינם, אבל היסמכות הולכת וגוברת של המשווקות על המערכת להשגת נתוני CRM, בשילוב בירידות הסימולטניות בתנועת הרשת באתרי המותגים, עשויות להעניק לפייסבוק הזדמנות הכנסה רבת-ערך.

ברור שרוב נדידת הקהל מאתרי המותגים לדפי האתר בפייסבוק מתרחשת בעידוד המשווקות. תגיות בפרסומות הטלוויזיה שהפנו את הצרכנים לאתר הממותג מפנות אותם יותר ויותר כיום לדפי המעריצים בפייסבוק - כך טוען דניאל קמינגז, מנהל הפיתוח העסקי ב-DBM/Scan, חברה המנטרת תוכנות שיווק יחסים בתחומי המוצרים הארוזים, מסעדות המזון המהיר, משווקות מוצרי הפארם והקמעונאיות.

חברת DBM/Scan מנטרת 560 עמודי מעריצים בפייסבוק, שנוצרו מאז אפריל 2008. פמפרס, למשל, חוותה נסיקה במספר המעריצים - המספר עלה ל-327 אלף בחודשים האחרונים. אתר Pampers.com, לעומת זאת, איבד מספר גדול יותר של גולשים, ורוב הירידה נזקפת לחובת תוכנות האימייל שלה.

לפי נתוני קומפיט, האתר נהנה מ-560 אלף מבקרים ייחודיים בחודש שעבר - כמעט חצי ממספר המבקרים לפני שנה, 1.1 מיליון.

סטטוסים קצרים עדיפים

עם זאת, לא כל החברות הנהנות ממעריצים רבים בפייסבוק חוות בהכרח ירידה בתנועת הרשת.

המלכה הנוכחית בתחום דפי המעריצים בפייסבוק, סטארבקס, נהנית לפי נתוני קומפיט מתנועת רשת סדירה בסך-הכול בשנה האחרונה - ומספר המעריצים שלה בפייסבוק עומד על 12.7 מיליון.

אבל בדומה לקמעונאיות ומסעדות מזון מהיר אחרות, ששמרו על תנועת רשת ערה גם במהלך צמיחת דפי המעריצים, הרי שהאתר Starbucks.com נהנה מתנועת רשת ערה בתחום המסחר המקוון.

גם Wallgreens, שנהנית מבסיס מעריצים של למעלה מ-500 אלף איש בפייסבוק, לא חוותה ירידה בתנועת הרשת באתרה - מספר המבקרים הייחודיים שם הגיע ל-6.7 מיליון גולשים ביולי, לפי נתוני קומפיט.

לדברי ריץ' לספראנס, מנהל תחום השיווק המקוון בחברה, מה שעובד הכי טוב בפייסבוק הוא עדכונים קצרים ותכופים - לעתים קרובות אלה כוללים שאלה שמעוררת מתן תשובה.

מייקל סטיץ', ראש חטיבת התכנון האסטרטגי בסוכנות הדיגיטל ושיווק היחסים בחברת רידג' וורלדוויד מבית WPP, העובדת עם פרוקטר אנד גמבל, אומר כי פייסבוק מעודדת כעת משווקות מסוג פרוקטר אנד גמבל להתמקד בעדכוני סטטוס פשוטים במקום ביישומים אחרים, שאחריהם קשה יותר לעקוב.

אינפו: עמודי המותגים המובילים בפייסבוק
 אינפו: עמודי המותגים המובילים בפייסבוק