משוב השופטים: אלשיך עוקפת את ראש הלשכה יורי גיא-רון

יו"ר נציגות השופטים מחזקת את יו"ר ועד מחוז ת"א, דורון ברזילי, מול ראש לשכת עורכי הדין, יורי גיא-רון - וממנה את שופטי השלום גלית ויגוצקי ויצחק שמעוני לדון מולו ישירות בחידוש המשוב

יו"ר נציגות השופטים, שופטת בית המשפט המחוזי בתל-אביב ורדה אלשיך, מינתה ועדה מיוחדת מקרב הנציגות לדון עם ועד מחוז תל-אביב של לשכת עורכי הדין ביוזמת הוועד לחדש את משוב השופטים.

ל"גלובס" נודע כי השופטים שמונו לדון בנושא המשוב מול יו"ר ועד מחוז תל-אביב בלשכה, עו"ד דורון ברזילי, הם נשיאת בית משפט השלום לנוער, גלית ויגוצקי, וסגן נשיא בית משפט השלום בירושלים, יצחק שמעוני.

במכתב שהעבירה בימים האחרונים אלשיך לברזילי, נמסר על מינויים של שני השופטים חברי הנציגות לוועדה, שתדון מול ועד המחוז בנושא יוזמתו לחדש את משוב השופטים. אלשיך ביקשה לדחות את הפגישה בין נציגי השופטים לאנשי הלשכה עד לאחר החגים, ובנוסף ביקשה לערב במגעים גם את ראש הלשכה, עו"ד יורי גיא-רון.

גיא-רון מתנגד ליוזמה לחדש את משוב השופטים, שערכה הלשכה בעבר, ואף הביא לסיכול החלטה לחדש את המשוב בוועד המרכזי של הלשכה. עם זאת, לגיא-רון אין סמכות למנוע מוועד מחוז תל-אביב, הגדול במחוזות הלשכה והכולל כשני שלישים מכלל עורכי הדין בישראל, מלקיים משוב שופטים משלו.

למהלכה של אלשיך, המעביר את ההידברות בין השופטים לבין ועד מחוז תל-אביב בלשכה לפסים מעשיים, יש השלכות לא רק על יוזמתו של ברזילי לקיים משוב - אלא אף על מערך הכוחות הפנימי בתוך הלשכה.

הדיאלוג הישיר בין נציגות השופטים הארצית לבין ועד מחוז תל-אביב מסמן התחזקות של ועד המחוז על חשבונו של הוועד המרכזי, ובמישור הפרסונלי התחזקות של יו"ר הוועד, ברזילי, על חשבונו של ראש הלשכה, גיא-רון. לפי ההערכות, השניים אמורים להתמודד זה מול זה על ראשות הלשכה בבחירות שיתקיימו בקיץ הבא.

דיאלוג פתוח

יצוין כי במכתב ששיגר גיא-רון לאלשיך לפני כחודשיים, הוא הביע עמדה אמביוולנטית באשר לקיום משוב, וטען כי "יש לקדם בקרה מקצועית ומכובדת על התנהלותם של השופטים, שלא באופן חד-צדדי, ושלא על-ידי פגיעה לא נכונה במעמדם ובאי-תלותם. דרך הבקרה צריכה להיות מוסכמת ומשותפת, ככל שניתן".

לפני כחודשיים, לאחר שוועד מחוז תל-אביב הצביע, בניגוד לוועד המרכזי, כי יש לבחון אפשרות לקדם משוב שופטים עצמאי, כתב ברזילי לאלשיך כי "יש לנהל דיאלוג הוגן ופתוח עם נציגות השופטים בעניין זה, ואני מגייס את כל כוחותיי לצורך כך, אף שהדבר איננו פשוט. גם אם יוחלט על חידוש המשוב, אני מאמין כי הדבר יהיה בשינויים המתבקשים, ויש להתאימו תוך בחינה מדוקדקת ומידתית של כלל הפרמטרים, וחשוב שהוא לא יעסוק בתוכן החלטות השופטים".

לפני חודשים אחדים ערך ועד מחוז תל-אביב סקר בקרב 30 אלף עורכי הדין החברים בו, ממנו עלה כי למעלה מ-90% מעורכי הדין תומכים בקיומו של משוב שידרג את השופטים. מבין המצביעים בסקר, 2,991 הביעו תמיכה בקיום המשוב על-ידי ועד המחוז, ורק 264 התנגדו.