העתיד מעונן של מחזיקי האג"ח: אר.או. פיוצ'ר של לזניק בקשיים

שנה בלבד לאחר הסדר החוב קיים חשש כי חברת הנדל"ן תתקשה לשלם את יתרת חובותיה למחזיקי האג"ח ■ "לחברה מקורות כספיים מוגבלים ביותר של מספר שבועות"

מחזיקי האג"ח של חברת אר.או פיוצ'ר, שבשליטת מריו לזניק ואסף רזין, שוב בלחץ - שנה בלבד לאחר שהסכימו ל"תספורת" אכזרית במסגרת הסדר חוב עם הנהלתה של חברת הנדל"ן הפעילה ברומניה, הם דורשים לכנס שוב אסיפה כדי לדון במצבה המידרדר ולמנות נציגות מטעמם.

אר.או פיוצ'ר הודיעה בדו"חות הכספיים לרבעון השני, שפורסמו לפני שבועיים, כי החברה הפסיקה את פירעון הריבית והחלויות השוטפות של הלוואות שנטלה מבנקים, למעט בפרויקט המגורים "גרין פארק" בעיר יאש.

את הקרקע לפרויקט, אגב, רכשה החברה מידי חברת Alvona שבה מחזיק לזניק במניות ושימש בתפקיד מנהל העסקים שלה. אז שימש לזניק יועץ לאר.או. פיוצ'ר, והיום, לאחר שרכש לאחרונה את מניות בנו אסף (45% מההון), הוא משמש כיו"ר ומנכ"ל החברה.

התמונה העולה מדו"חות אר.או פיוצ'ר קודרת. רואי החשבון של החברה צירפו להם הערת "עסק חי", ומציינים כי "לחברה מקורות כספיים מוגבלים ביותר של מספר שבועות, להמשך תשלום הוצאותיה השוטפות". החברה הפסיקה כאמור לשלם את החלויות השוטפות לבנקים, וכמו כן אין בידיה המקורות הכספיים הדרושים לשלם לבעלי האג"ח מסדרה א' בסוף דצמבר השנה. תזרים המזומנים החזוי של החברה מבוסס על הנחה שיהיו בידיה כספים ממקורות שאינם קיימים כעת.

אר.או.פיוצ'ר, הרשומה בקפריסין, הוקמה על ידי אסף לזניק ואסף רזין, בניהם של מריו ושותפו הוותיק אליהו רזין. החברה הנפיקה שתי סדרות אג"ח בשנים 2006 ו-2007, בהיקף כולל של יותר מ-60 מיליון שקל.

תלויה במימוש ברומניה

בסוף השנה הנוכחית אמורה החברה לפרוע תשלום סופי של אג"ח א', על פי הסדר אליו הגיעה באוגוסט אשתקד עם מחזיקי האג"ח שלה. במסגרת הסדר החוב, בוצע פירעון מוקדם של אג"ח א' בהיקף של 28.4 מיליון שקל ערך נקוב (73% מכלל הערך הנקוב שהנפיקה החברה), וזאת בתמורה לפחות מ-20% מהערך הנקוב - קרי תספורת של יותר מ-80%. בזמנו התחייבה החברה שאם לא תעמוד בתשלום הקרוב, היא תפצה את המשקיעים בסכום של כ-10 מיליון שקל.

למחזיקי אג"ח ב', הארוכה יותר (לפדיון בשנים 2011-2013), ניתנה האפשרות לבחור בין המשך החזקת האג"ח לתספורת דומה - תשלום של 22 אגורות לכל 1 שקל ע.נ. כמחצית מהמחזיקים - 17.2 מיליון שקל ע.נ. - בחרו באפשרות של פירעון מוקדם. נכון להיום נסחרות האג"ח משתי הסדרות, שהיקף ההתחייבות בגינן במאזני החברה מגיע לכ-40 מיליון שקל, בתשואה תלת ספרתית.

את המחצית הראשונה של 2010 סיימה אר.או. פיוצ'ר בהפסד של כמעט 40 מיליון שקל, בהמשך להפסד של כ-20 מיליון שקל ב-2009 כולה. ההפסדים העבירו את החברה לגירעון בהון העצמי. יכולתה של החברה לעמוד בהחזר החובות בזמן תלויה בעיקר במכירת בניין משרדים בפרויקט אמינסקו שבבוקרשט, אך החברה טרם הצליחה למצוא לו קונה, ויש בעיה ברישומו בטאבו.

בעקבות משבר האשראי, נתונה כיום רומניה במשבר כלכלי קשה, והפרויקטים של אר.או.פיוצ'ר בתחום הדיור - בדומה ליזמים אחרים הפועלים במדינה - מקרטעים על רקע ביטולי חוזים רבים לרכישת דירות. בטווח הארוך, למדינה בת 22 מיליון התושבים יש פוטנציאל, אך היא מתמודדת כעת עם שיעורי אבטלה גבוהים וירידה חדה בכוח הקנייה.

נופל וקם

אין זו הפעם הראשונה בה מוצא את עצמו הקבלן הוותיק מריו לזניק בעין הסערה. לזניק היה בעבר מגדולי הקבלנים הפרטיים בישראל, ועד שנות ה-90 הוא בנה בארץ אלפי דירות, מרכזים מסחריים ומבני תעשייה, בעיקר באמצעות החברה שנשאה את שמו, ולפניה באמצעות חברת מרלז.

בשלהי 1994 נקלעה חברת מריו לזניק לקשיים עסקיים, גם בעקבות אשראי גבוה שנטלה והשקעות בתחומים מגוונים, כולל ברכישת ניירות ערך בבורסה.

תוכנית רה-ארגון בחסות רואי החשבון

ב-1995 חל שיפור במצב החברה, בין היתר כתוצאה מהכנסתם של רואי החשבון פרופ' יצחק סוארי וצבי יוכמן כמשקיעים וכמנהלי החברה. השניים הנהיגו תוכנית רה-ארגון שכללה התייעלות והתמקדות בתחום הנדל"ן.

החברה הגיעה אז להסדרים עם הבנקים שליוו אותה, כדי לאפשר את המשך ההשקעות בפרויקטים של בנייה. וכך, במהלך ששת החודשים הראשונים של 1995 פוטרו מחצית מעובדי החברה, הוצאות אחרות קוצצו, הוגדר מבנה ארגוני ונקבעו נהלי דיווח, תיאום ובקרה.

בשנת 1998 יצא לזניק באופן זמני מפעילות בבורסה בת"א, כשמכר את מניותיו בחברה לאליעזר פישמן ולסוארי (שבהמשך מכרו את השליטה בחברה, לאחר מהלך השבחה משמעותי, לקבוצת משקיעים בראשות יזם ההיי-טק רוני צארום).

באמצע העשור הקודם עברו לזניק ובנו לפעול בשוק הנדל"ן הרומני הגואה, שריכז עניין רב בקרב יזמים ישראלים.

לזניק האב פעל תחילה בתפקיד יועץ, ולא נשא בתפקיד דירקטור או מנכ"ל בחברה שהנפיקו. במארס 2009 מונה לדירקטור בחברת אר.או.פיוצ'ר, ובפברואר השנה, כשדווח על העסקה להעברת מניותיו של אסף לאביו, הוא מונה למנכ"ל החברה.

מלבד השכר שקיבל לזניק בגין שירותי ייעוץ לחברה, רכשה אר.או. פיוצ'ר במהלך השנים נכסים ברומניה מידי חברת Alvona, שבה החזיק מניות וגם שימש כמנהל העסקים שלה.

גם את פרויקט הדגל של החברה, גרין פארק, שנבנה על קרקע של 48 דונם בעיר יאש, רכשה החברה מידי Alvona וגורם נוסף.