ישראל מתרחקת מהעולם

שוק האנרגיה הלוהט בתל-אביב מחזיר את הכדאיות בתיק השקעות חוצה גבולות ויבשות

מורן צור, מנכ"ל משותף, מיטב שירותי בורסה (גאון טרייד)

בשנים האחרונות עבר השוק משבר והתאוששות אשר שבהם נרשמה קורלציה מרשימה בין הנעשה בעולם לבין הכלכלה בישראל. בשנה האחרונה השיג השוק שלנו ביצועים טובים יותר ביחס לנעשה ברוב כלכלות העולם.

והנה בימים אלה מתקבל הרושם שלשוק שלנו קצת קשה "לסחוב בעליה". המתאם בין התנהגות השווקים בארה"ב בפרט ובשאר עולם בכלל יורד באופן משמעותי. בעבר, המתאם היה גבוה וניתן היה להסיק אודות ההתנהגות הצפויה בשוק למחרת היום כבר עם סגירת השווקים בוול סטריט, לא כך הדבר היום.

מה שמעיב על השוק הישראלי בימים אלו הוא סקטור האנרגיה. בדיוק אותן חברות שדחפו את השוק שלנו לביצועי יתר בהשוואה לעולם בשנה החולפת, הן המונעות ממנו להתרומם בהתאמה למה שקורה בשוקי חו"ל היום.

משקלו של סקטור האנרגיה במדד ת"א 25, עומד כיום על כ-10% מהמדד בלבד, אך התנודתיות הגבוהה שמלווה בעליות או ירידות חזקות במניות המשתייכות למדד ובעיקר - אבנר , דלק קידוחים , דלק קבוצה וישראמקו נותנות את הטון כך שלמעשה הסנטימנט בשוק נקבע יותר על ידי הנעשה בסקטור הרותח בשוק המקומי מאשר על ידי הנעשה בשווקים אחרים בעולם.

עקב כך, תמחור מחדש של הסיכונים בענף האנרגיה ותיקון מחירים כלפיי מטה של החברות בו, מבטיחים ביצועי חסר של השוק המקומי ביחס לנעשה בעולם.

לפני מספר ימים, פרסמו האנליסטים מכלל פיננסיים סקירה צוננת של הסקטור.

בניגוד להתעלמות מדעותיהם השמרניות של אנליסטים לגביי חברות מסוימות בסקטור זה שאפיינה את השנה החולפת (דעות שלא הוכיחו את עצמן), מתקבל הרושם שכעת השוק מתחיל להפנים שהמחירים כבר מגלמים את הסיכויים אך מתעלמים מהסיכונים.

אם השוק חוזר להקשיב ולהתייחס לאנליסטים, אשר בחנו את החברות ככל שניתן במצב חוסר וודאות בו חלקן נמצאות, אולי הדבר מצביע על חזרה לפרופורציות, שפיות יחסית ותמחור סיכונים שעד עתה התעלמו מהם.

למעשה מתחילת השבוע, מניות האנרגיה הגדולות המשתייכות למדד ת"א 25 (כמו גם רציו ממדד ת"א 100) מושכות חזק כלפיי מטה ובהתאם לכך מקשות על השוק המקומי להציג את העליות הנאות שאנו חווים בוול סטריט.

זה בדיוק השלב לחזור ולהיזכר בעקרונות הפיזור של תיק ההשקעות.

יכול בהחלט להיות שהחשיפה לסקטור האנרגיה תמשיך לקחת את השוק קדימה כפי שקרה בשנה שזה עתה חלפה לה, בעקבות תגליות נוספות, אך בשל השווי הגבוה של רוב החברות היום הסיכוי שהסקטור ימשוך את השוק מטה נראה גבוה יותר.

אם אכן כך הדבר, הרי שוויסות תיק המניות שלנו לשווקים הבינלאומיים הינו הכרחי גם בשל הצורך בפיזור גיאוגרפי, אך לא פחות חשוב בשל הצורך בפיזור סקטוריאלי, אשר נדמה שלא בא לידי ביטוי בשוק המקומי באופן מספק בשל שוק האנרגיה הלוהט.