האנליסטים לא סופרים את בטרפלייס

פנס הכדאיות מהבהב מעל תעשיית הרכב החשמלית, אך מקומה נפקד מתיקי ההשקעות

זכינו כבר יותר מפעם אחת בשנים האחרונות לראות תעשייה ממציאה את עצמה מחדש. המקרה של iPhone והטלפונים החכמים הוא אולי הדוגמה הטרייה ביותר. מי שקרא את הכתובת על הקיר והשקיע במניית אפל בתחילת העשור, זכה לתשואה פי 30 על השקעתו.

כיום, הכתובת מהבהבת מעל תעשייה אחרת - תעשיית הרכב, עם המעבר הצפוי למכוניות חשמליות.

אחת הבשורות המעניינות בתחום, זו שאולי באמת מסמלת את המהפכה, מתרחשת בפי גלילות, שם יושבת חברת Better Place. אך אנליסטים מסורתיים של תעשיית הרכב לא מתרגשים מהפוטנציאל; הן בסקירה של מורגן סטנלי על תעשיית הרכב האירופאית, והן בסקירה של מריל לינץ' ובנק אוף אמריקה על תעשיית הרכב האמריקנית, הפיתוח של רכב חשמלי לא נכנס לשיקולי ההשקעה.

בסקירה השנתית של תעשיית הרכב האמריקנית ממאי, מריל לינץ' מעריך כי המנוע של שוק הרכב ימשיך להיות תמהיל הדגמים החדשים לצד קצב ההחלפה של מודלים. להערכתם, בשנים 2011-2014 נראה השקה של 180 דגמים חדשים - 20% יותר מהממוצע בתעשייה ב-20 השנים האחרונות. נראה שאחד המאפיינים של השוק בשנים הקרובות צפוי להיות סגמנטציה מוגברת ופנייה יותר ממוקדת לקהלים שונים.

סגמנטציה של השוק מהווה כר נוח יותר לחדשנות בדמות מכוניות חשמליות מסוגים שונים. גורמים נוספים שצפויים לתמוך בתעשייה הם החולשה היחסית במכירות ב-2009 ו-2010, הריבית הנמוכה והמשך מגמת ההתאוששות של המשק האמריקני בשנים הקרובות, גם אם היא צפויה להיות מתונה. שערי החליפין יהיו מן הסתם בעלי השפעה על מידת התחרות של החברות האסייתיות והאירופאיות בשוק האמריקני.

בסקירה של מורגן סטנלי מיולי, ממליצים על מניית רנו ב"תשואת יתר" עם מחיר יעד של 47 אירו למניה, תוך הדגשת תהליך ההתייעלות שהחברה עברה והביטחון היחסי בתזרים וברווח למניה הצפויים ב-2011. החולשה של האירו, הסיוע הממשלתי והתייעלות החברות, הם הגורמים העיקריים התומכים בתעשיית הרכב האירופאית. החשש העיקרי, או הסיכון הבסיסי שהאנליסטים רואים, הינו מלחמת מחירים בין יצרניות הרכב השונות עקב המשך הירידה בביקושים.

עיין ערך מוסף

המהפכה שאפשרה תשואת יתר אדירה למשקיעים באפל, הייתה אדירה לא במונחי נתח שוק אלא במונחי ערך מוסף למי שצריך אותו. לפי נתוני חברת המחקר גרטנר, נתח השוק של נוקיה בשוק הטלפונים הניידים עמד על 34.2% ברבעון השני, לעומת 36.8% אשתקד. בשוק הטלפונים החכמים (סמארטפון) ירד הנתח שלה ל-37.4% ברבעון השני, מ-45% אשתקד, המסקנה היא שלא צריך לצפות לכיבוש חד משמעי וגורף של השוק - כדי לייצר ערך למשקיע מספיק מהלך הדרגתי.

אין ספק כי יש סיכון בהשקעה בתעשיית הרכב, אבל בהינתן הפוטנציאל האדיר, שרלוונטי בייחוד אם העולם הולך להאטה ממושכת, עם רגישות מתמשכת של הצרכן להוצאותיו השוטפות - יתכן שכדאי למשקיעים לבחון היטב את הזירה. נראה כי יש היגיון בהשקעה בחברה כמו רנו (RNO), שגם נותנת חשיפה אפשרית להתפתחות רכב חשמלי וגם זוכה להמלצות חיוביות בזכות פעילות הליבה.

ובכל זאת, מילת אזהרה לסיכום: אחד הלקחים שלמדנו בעשור האחרון נוגע לפער הזמנים שבין הבשלת הטכנולוגיה למימושה. הגם שהתקצר, הפער בין ההמצאה לבין מימושה עדיין עשוי לקחת עשור.

הכותבת היא סמנכ"ל פיתוח עסקי ב-IBI