לדור, אל תאשים את יועצי התקשורת

ככל שאנשי הפרקליטות יהיו רשלניים יותר - השפעתם של יועצי התקשורת תתעצם

שלום מר משה לדור, שמי רונן צור. יחצ"ן, יועץ תקשורת, ספינולוג... מה שתרצה. ביקשתי מאנשי "גלובס" האדיבים לאפשר לי להתנצל מעל במה מכובדת זו. אתה יודע, לא ממש התכוונתי. בסך-הכול עשיתי את המוטל עליי (כמו שנוהגים לומר בצניעות מלאכותית).

אני זוכר את פגישתנו האחרונה, במדרגות בית המשפט בירושלים, כשליוויתי את מר טלנסקי לעדותו. אתה עם צוותך ואני עם צוותי. הנהנתי לשלום, ואתה מתוך נימוס הנהנת חזרה. היינו באותו צד. אתה תבעת את אולמרט, אני ליוויתי את העד המרכזי דאז. אתה בטח זוכר שזה לא היה קל, לנוכח התנאים המיוחדים בהם עמד טלנסקי, אבל צלחנו את המשימה בהצלחה.

מאז אתה כועס עליי. לא רק עליי, בכלל על יועצי התקשורת. שמעתי שאפילו תקפת אותנו באחד מנאומיך האחרונים, ואף התייחסת פרטנית למספר תיקים שאני אישית מנהל מול הפרקליטות.

אני מקווה שלא אגזים אם אומר שבטווח הארוך אתה תודה לנו על ייעול העבודה של אנשי הפרקליטות. הרי הכעס והביקורת על הדרך בה מוגשים כתבי אישום, מההתנהלות בחדרי החקירות, ומתופעת ההדלפות החד-צדדית, קיבלה ביטוי נרחב מאוד לאחרונה.

בוא נעשה תרגיל קטן, מר לדור: תחשוב רגע על עצמך כאזרח רגיל. לא פרקליט מדינה, לא פרקליט מחוז לא עורך דין. סתם איש עסקים ידוע, אולי אפילו איש ציבור רחמנא ליצלן. תחשוב שנקלעת לחקירה, ועוד אין הוכחות ואין אישומים, רק חשד עמום וראשוני. נסה להרגיש מה תעבור מרגע זה יחד עם משפחתך:

הדלפה לתקשורת תבשר לאומה שאתה כבר פושע מועד ומסוכן, תמונות ארכיון לא מחמיאות יוקרנו בערב ויודפסו בעיתון, צלמים יחכו בכניסה לביתך, שמועות חסרות בסיס יושמעו בקול רם כשמילה הארורה "לכאורה" מוצמדת ומאפשרת לכל שטות להישמע ללא מחסום, פרשני טלוויזיה ידברו בפאתוס על כך שהפרשה עוד תסתעף וזה רק קצה הקרחון, הטוקבקיסטים והבלוגרים יחגגו, ילדיך יתביישו לצאת לרחוב, רעייתך האהובה תביט בך בעיניים דומעות, ואתה תעמוד חסר אונים.

אתה כבר הורשעת - ואפילו לא היית יום אחד בבית המשפט. לא אתפלא אם אפילו אתה, מר לדור, תשקול לקחת יועץ תקשורת.

בנאומך האחרון הגדרת את התופעות הללו כ"שריטות" בהתנהלות הפרקליטות, משל היו מכה קלה בכנף. ה"שריטות" הקלות הללו הן לא פחות מחריטה עמוקה ומדממת בבשר אדם חי בצד השני.

יועצי התקשורת לא ייעלמו. ככל שאנשי הפרקליטות יהיו רשלניים יותר או שוחרי הרשעה בכל מחיר - כך תתעצם השפעתם של יועצי התקשורת. הברית בין עורכי הדין ליועצי התקשורת מאפשרת היום לחשודים רבים להגן על עצמם מפני הסתה פרועה ויצירת אווירה נגדם בבית המשפט.

אל תמהר להאשים את יועצי התקשורת בכל הרעות החולות במערכת המשפט. אולי מחר תזדקק למישהו מאיתנו?

* הכותב הוא יועץ אסטרטגי.