מדד אמון הצרכנים: 9.5% מתכוונים לקנות דירה תוך חצי שנה

נתוני המגמה של מדד אמון הצרכנים של "גלובס" בשיתוף PwC שומרים על נכונות גבוהה לרכישת דירה בחצי השנה הקרובה, ומתיישבים עם נתוני התחלות הבנייה במתאם מפתיע

מדד אמון הצרכנים של "גלובס מחקרים", בשיתוף קסלמן קסלמן PwC, ממשיך להצביע על הפכפכות באשר לדעת הקהל בנוגע לנכונות לרכוש דירה בטווח הקרוב. מהסקר עליו מתבסס המדד, אשר נערך בחודש אוגוסט, עולה כי מספר המשיבים המתכוונים לרכוש דירה מכל סוג בחצי השנה הקרובה עלה בלמעלה משליש, ושיעורו הנוכחי 9.5%.

כדי לסבר את האוזן, בחודש יולי ירדה הנכונות בשיעור חד יותר, וביוני הייתה גבוהה יותר מרמתה הנוכחית והעפילה ל-10.4% מכלל המשיבים. מנגד, אם ננטרל את התנודתיות באמצעות ממוצע נע של שלושת החודשים האחרונים, הרי שהוא שמר על רמה דומה, 9.4% - והרמה הזו היא הגבוהה ביותר מאז מארס האחרון.

נכונות זו אינה מורכבת ממקשה אחת - ניכרת עלייה קלה יותר בכוונה לרכוש דירה חדשה בזמן הקרוב, עלייה מדודה ומתונה הנמשכת מאז מאי (החודש בו המפקח על הבנקים הטיל את הפצצה שנועדה להגביל משכנתאות בשיעורי מימון גבוהים).

זינוק חודשי חד יותר נרשם בנכונות לרכוש דירת יד שנייה - כשמספר המשיבים בחיוב בסקר הכפיל עצמו ויותר, והוא עומד על 3.8%. בכך הוא עולה בקנה אחד עם התפיסה לפיה ייתכן ודירות חדשות פשוט יקרות מידי, ואינן בנות השגה.

שיעור היושבים על הגדר ומתלבטים האם לרכוש דירה, דומה לממוצע המצטבר של קבוצה זו מתחילת השנה, אם כי בחודשים הראשונים של 2010 שיעורם היה גבוה יותר.

בעוד שהנתונים המתייחסים לנכונות לרכוש דירה מתאפיינים בהפכפכות, כאמור, הם שומרים על מתאם מפתיע עם התחלות הבנייה, המדווחות על-ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בתדירות רבעונית (ראו גרף). מנתוני השנה האחרונה, גם אם הם מתפרסמים באיחור, עולה כי מגמת התחלות הבנייה במשק שומרת על מתאם של אחד לאחד ביחס לממוצע הרבעוני של תוצאות הסקר החודשי.

22
 22