דן מרגלית: האוצר מתעמר בי; סירבו שאגיש "ערב חדש" בהתנדבות

העיתונאי בפנייה יוצאת דופן ללינדנשטראוס: "נוהגים בי בחוסר יושר ומעשה איפה ואיפה באשר לעבודתי כאחד מ-4 מנחים ב'ערב חדש'" ■ האוצר: "החשכ"ל דוחה על הסף את כל הטענות"

העיתונאי דן מרגלית דורש ממבקר המדינה לחקור "התנהלות גורמים במשרד החשב הכללי במשרד האוצר הנוהגים בי בחוסר יושר, התעמרות ומעשה איפה ואיפה באשר לעבודתי כאחד מ-4 מנחים בתוכנית 'ערב חדש'".

כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס" בשבוע שעבר, משרד האוצר הגיש בעצמו תלונה למבקר המדינה בטענה כי גורם בטלוויזיה החינוכית התערב, לכאורה, בהליך המכרז להגשת התוכנית "ערב חדש", והדליף למרגלית פרטים על ההתפתחויות בו. לאור אותה הדלפה לכאורה פנו מהטלוויזיה החינוכית לנציב שירות המדינה על מנת שיפתח בחקירה בעניין ההדלפה והפסיקו את הליך המכרז.

מתלונתו של מרגלית, שהגיעה לידי "גלובס", עולה כי מי שהעביר למרגלית פרטים על הפסקת המכרז היה העורך הבכיר של "ערב חדש", שמואל כורזים.

לדברי מרגלית, "תביעת החקירה הזאת היא זריית חול בעיניים, משום שהכול ברור: מר כורזים סיפר לי ולעו"ד זכרוני את מה שלדעתנו היה חייב לספר על רקע השהיית המכרז, ומכל מקום אין מה לחקור, אין מה לברר, ואין כל הליך חריג".

בתלונתו כותב מרגלית: "אני מגיש את 'ערב חדש', תוכנית הדגל של הטלוויזיה החינוכית, מאז יוני 1982. אני המנחה היחיד שהגיש את התוכנית מאז הקמתה ולא נענה להצעות קוסמות יותר מגורמי שידור מסחריים, זאת מתוך נאמנות".

מרגלית טוען כי במשך כ-10 שנים לא עודכן שכרו, וכי לפני כשנה הופחת שכרו, שהיה גם כך מהנמוכים בשוק.

לדבריו, בשבועות האחרונים החלה הדלפה מכוונת של תנאי העסקתו. כפי שפורסם ב"גלובס", ב-30 באוגוסט הוחלט בחינוכית לצאת למכרז לבחירת מגיש חדש במקומו של מרגלית, לאחר שבמשרד החשב הכללי הודיעו כי על מנת לחדש העסקתו יש צורך במכרז או בהסכם מולו כ"ספק יחיד". בשלב זה, לדבריו, ביקש להגיש את התוכנית בהתנדבות, אולם החשב הכללי סירב לכך.

"למיטב ידיעתי, איש בשידור הציבורי מעולם לא נדרש לגשת למכרז להנחיית תוכנית", טוען מרגלית. "מכרז שכזה עבור סוג משרה שכזו משולל כל היגיון ונוטל את שיקול-הדעת המקצועי מהגורמים שצריכים להחליט מיהו האדם המתאים ביותר לתפקיד, שקשה מאוד לכמת אותו במספרים ופרטי רזומה".

ביום המכרז, אליו ניגשו מרגלית ומירב מיכאלי, ביקש החשכ"ל לעצור את המכרז, משום שלא עמד בתנאי סף הגיוניים, לטעמו. הודעה על כך, מודה מרגלית, קיבל מהעורך הבכיר של "ערב חדש", שמואל כורזים, אשר לדבריו, המהלך "הוטל עליו (ברשות ובסמכות)".

ממשרד האוצר נמסר: "ועדת הפטור ממכרז באוצר דרשה כבר לפני יותר משנה כי הטלוויזיה החינוכית תערוך הליך תחרותי לבחירת מנחה לתוכנית 'ערב חדש', כמו בכל גוף ממשלתי אחר המבקש להעסיק נותן שירותים חיצוני, במקום להאריך באופן אוטומטי את ההתקשרות עם דן מרגלית. דרישה זו לא התקיימה עד לשבועות האחרונים.

"החשב הכללי דוחה על הסף את כל הטענות בדבר מניעים אישיים נגד מר מרגלית, ועיקר השגותיו הן לגבי התנהלות הטלוויזיה החינוכית בעניין זה. יודגש כי אחת ההערות לטלוויזיה החינוכית היתה לגבי ההתקשרות עם כלל מנחי התוכנית, ולא רק לעניין ההתקשרות עם מר מרגלית".