ביניש: העליון לא יוכל לתפקד ללא הקמת בית משפט לערעורים

"על ביהמ"ש לערעורים לדון בערעורים ברוב התיקים הנדונים במחוזי - ולהותיר את שופטי העליון לדון בעתירות לבג"ץ ובתיקים עקרוניים" ■ "דור עוה"ד שנהגו כבוד בבתי המשפט הולך ונעלם"

‎‎נשיאת בית המשפט העליון, דורית ביניש, שבה ודורשת להקים ערכאה שיפוטית נוספת בין בתי המשפט המחוזיים לבית המשפט העליון - בית משפט לערעורים.

בנאום שנשאה ביניש אמש (א') בלשכת עורכי הדין בירושלים, בטקס לפתיחת שנת המשפט החדשה, אמרה כי "ללא בית משפט לערעורים, בית המשפט העליון לא יוכל במשך שנים למלא את תפקידיו החשובים".

לדעת ביניש, על בית המשפט לערעורים לדון בערעורים ברוב התיקים הנדונים בבתי המשפט המחוזיים, ולהותיר את שופטי העליון לדון בעתירות לבג"ץ ובתיקים עקרוניים.

‏לדבריה, "עבודת בית המשפט העליון כיום בנויה על מאמץ עצום של שופטיו להתמודד עם כמויות עצומות של ערעורים, שאיש לא צפה בעבר, ובתוך כך להימנע מתורים ארוכים של תיקים ממתינים. אי-אפשר יהיה לצפות כי שופטים ימשיכו לעבוד בדרך זו, כדי לחסום ממש בגופם את השטף".

ביניש שללה גם את הצעתו של שר המשפטים, יעקב נאמן, להגדיל באופן דרמטי את הוצאות המשפט, הנפסקות בערכאות הדיוניות לחובת הצד המפסיד. "אני מתקשה לראות בכך פתרון משמעותי", אמרה. "אלה פתרונות המאפשרים תרופות קצרות טווח בלבד".

לדבריה, המדיניות השיפוטית המומלצת היא בפסיקת שכר-טרחת עורך דין והוצאות משפט ריאליות, מידתיות וסבירות, ואולם חשוב לשמור על זכות הגישה לערכאות השיפוטיות.

‏נשיאת העליון קבלה גם על תרבות הדיונית המידרדרת של עורכי הדין באולמות המשפט. "את תרבות הדיון אי-אפשר יהיה לתקן במחי יד", אמרה. "דור עורכי הדין שנהגו כבוד בבתי המשפט הולך ונעלם. תמיד ניסינו להשפיע על הרחוב, ולצערי עתה הרחוב, ועימו אווירת האלימות והזילות, מזדחלים לבין כתלינו ומאיימים על היכולת לקיים סגנון עבודה ראוי. לצערי, אני מוצאת הרבה גילויים של השפעת הדברים גם על השופטים".