11 בנקים צרפתיים נקנסו בחצי מיליארד דולר בגין תיאום עמלות

העמלה הלא חוקית נגבתה על החלפת צילומי המחאות בין הבנקים ■ BNP, הבנק המוביל בצרפת, נקנס ב-63 מיליון אירו, וסוסייטה ז'נרל נקנס ב-53 מיליון אירו

BNP פאריבה, קרדי אגריקול, BPCE ושמונה בנקים צרפתיים נוספים נקנסו בסך של 384.9 מיליון אירו (504 מיליון דולר) על ידי רשות ההגבלים העסקיים בצרפת, שקבעה שתוכנית סליקת המחאות אלקטרונית שלהם גבתה עמלות לא חוקיות מלקוחות.

הקנס הגבוה ביותר, 90.9 מיליון אירו, הושת על BPCE, הבנק השני במספר סניפיו בצרפת. קרדי אגריקול (בנק החקלאות) נקנס ב-82.9 מיליון אירו, כך מסרה בהודעתה הרשות לענייני תחרות (Autorite de la Concurrence).

הבנקים קבעו עמלה של 4.3 סנטים (של אירו) על החלפת צילומי ההמחאות ביניהם. זו היתה אחת מתשע עמלות שהם החלו לגבות כאשר הם עברו לסליקת המחאות אלקטרונית. העמלה על צילומי ההמחאות נגבתה מינואר 2002 עד יולי 2007 ובוטלה רק "בלחץ ההליכים שהתנהלו נגד הבנקים", מסרה רשות ההגבלים העסקיים הצרפתית.

בהודעה נאמר ש"הדיגיטליזציה של מערכת הסליקה אפשרה לבנקים לרשום חיסכון משמעותי, ועסקים ויחידים שהיו לקוחות לא נהנו מהרווח המלא מההתקדמות הכלכלית הזו".

BNP, הבנק המוביל בצרפת, נקנס ב-63 מיליון אירו, וסוסייטה ז'נרל נקנס ב-53 מיליון אירו. אפילו הבנק של צרפת, הבנק המרכזי שמפקח על הבנקים, נקנס בסכום של 350 אלף אירו.

כריסטל מלדאג, דוברת של BNP בפריז, מסרה שסליקת ההמחאות האלקטרונית "נוצרה בשקיפות ובראות מלאות של רשויות הפיקוח הבנקאי".

תושבי צרפת הם המשתמשים הכבדים ביותר בהמחאות במרחב האירו, וחלקם בסך ההמחאות של המרחב הגיע ל-78%, מסרה הרשות לענייני תחרות היום. לפי הערכת הרשות, העמלות שגבו הבנקים על צילום ההמחאות בצרפת הסתכמו ב-220 מיליון אירו שנגבו מלקוחותיהם.

הבנקים נקנסו גם בגין עמלות על שני "שירותים קשורים" נוספים, מסרה הרשות. יתר הבנקים לא הגיבו מיידית להחלטת רשות ההגבלים.

סכום הקנס הועלה ב-10% לחמישה בנקים שמילאו תפקיד גדול יותר בסליקה האלקטרונית מלכתחילה, וב-20% לשישה בנקים שכבר נקנסו בשנת 2000 באשמת ניהול קרטל עמלות נפרד.