חבר ועדת טירקל, פרופ' שבתאי רוזן, הלך הלילה לעולמו

רוזן, פרופסור למשפט בינלאומי וזקן חברי הוועדה לבחינת אירועי המשט לעזה, הלך לעולמו בגיל 93 ■ טירקל: "זוהי אבידה גדולה לעם ישראל, לקהילת המשפט הבינלאומית ולחברי הוועדה"

פרופסור שבתאי רוזן, חבר ועדת טירקל לחקר המשט הטורקי לעזה, נפטר אמש (ג') בביתו שבירושלים.

דובר ועדת טירקל מסר בתגובה למותו של רוזן כי "ועדת טירקל מרכינה את ראשה עם מותו של השגריר פרופסור שבתאי רוזן, חתן פרס ישראל ומגדולי המומחים בעולם בתחום המשפט הבינלאומי".

יו"ר הוועדה, השופט בדימוס יעקב טירקל, אמר עם היוודע על מותו של רוזן: "השגריר פרופסור רוזן היה מגדולי המשפטנים בתחום המשפט הבינלאומי, חתן פרס ישראל, מרצה ומוביל בתחום המשפט הבינלאומי. מותו הוא אבידה גדולה לעם ישראל, לקהילת המשפט הבינלאומית ולחברי הוועדה".

הלוויתו של רוזן תתקיים היום (ד') בשעה 10:30 בהר המנוחה בירושלים.

רוזן הוא פרופסור למשפט בינלאומי ודיפלומט ישראלי. הוא נולד בלונדון, סיים בשנת 1938את לימודיו האקדמיים במשפטים, ובשנים 1940-1946 שירת בחיל האוויר המלכותי הבריטי. לאחר מכן עבד במחלקה המדינית של הסוכנות היהודית, תחילה בלונדון ואחר-כך בירושלים. בשנים 1948-1967 כיהן רוזן כיועץ המשפטי של משרד החוץ.

בסיום כהונתו כיועץ המשפטי של משרד החוץ מונה רוזן למספר תפקידים דיפלומטיים: סגן נציג ישראל לאו"ם בניו-יורק (1967-1971), נציג ישראל לאו"ם ולארגונים בינלאומיים בז'נבה (1971-1974), ולאחר מכן קיבל מינוי לדרג שגריר כללי.

רוזן כיהן לאורך השנים בתפקידים שסיפקו עבורו התמחות מעשית רחבה בתחום המשפט הבינלאומי. בין היתר הוא כיהן כחבר המשלחת הישראלית להסכמי שביתת הנשק (1949) וכחבר המכון למשפט בינלאומי (משנת 1963).

לאחר פרישתו משירות המדינה היה רוזן חבר סגל בדרג פרופסור באוניברסיטת בר-אילן ופרופסור אורח באוניברסיטת קיימברידג', אוניברסיטת אמסטרדם ומוסדות אחרים. בשנת 2001 הוא היה חבר אקדמיית האג למשפט בינלאומי.

נסיונו של רוזן הביא אותו לשמש כיועץ לממשלות ארצות-הברית, יוגוסלביה, יפן ומדינות נוספות. ב-2010 הוא מונה לחבר בוועדת טירקל לחקירת אירועי המשט לעזה.

רוזן זכה בפרס ישראל למדעי המשפט בשנת 1960, בהוקרה מהאגודה האמריקנית למשפט בינלאומי (1994) ובפרס האג למשפט הבינלאומי (2004). כמו כן הוא נבחר לנשיא כבוד של האגודה האמריקנית למשפט בינלאומי ולחבר כבוד באגודה ההלניסטית למשפט בינלאומי.