הצמיחה באירופה - לשפל של חצי שנה: הבורסות ננעלו בירידות

מדד מנהלי הרכש נפל לרמתו הנמוכה זה 6 חודשים: 53.8 נקודות לעומת צפי ל-55.9 נקודות ■ בורסות אירופה שרשמו עליות בפתיחת המסחר - ננעלו בירידות של עד 0.7%

נתוני המאקרו הרסו את החגיגה: המשקיעים באירופה פתחו את יום המסחר באווירה אופטימית עם עליות של עד 0.6% - אבל מדד מנהלי הרכש שפורסם מאוחר יותר גרם לפניית פרסה חדה ביבשת כולה והמדדים המובילים בגוש ננעלו במגמה שלילית כאשר לונדון ירדה ב-0.1%, פרנקפורט איבדה 0.4% ופאריס נפלה ב-0.7%.

המדד, המצביע על הפעילות הכלכלית באיחוד האירופי בהתבסס על סקר מקיף של מנהלי רכש ועוסקים בדבר, נקבע ברמה של 53.8 נקודות בלבד בחודש ספטמבר - שפל של כשישה חודשים. בחודש אוגוסט, לשם השוואה, עמד המדד על 56.2 נקודות ואילו החודש צפו כלכלנים כי המדד ירד בשיעור מתון יותר וייקבע ברמה של 55.9 נקודות.

נסייג ונאמר כי ככלל, כל נתון מעל 50 נקודות מצביע על התרחבות כלכלית במשק האירופי. עם זאת, ירידה משמעותית במדד מצביעה על חשש ממשי לקיטון בשיעור הצמיחה, מעבר לצפי המוקדם.

עוד נדגיש, כי ירידה חדה מהצפוי נרשמה גם במדדי ה-PMI (מדד מנהלי הרכש, כאמור) בגרמניה - בדומה למגמה שנרשמה במדד הכלל-אירופי, נתונים המחזקים את החשש כי אכן מדובר במגמה.

הבורסות ביבשת הגיבו במהירות לנתונים ועברו לירידות של עד 1% במדדים המובילים.

בצל הנתונים: בריטיש אירוייס ריכזה עניין, במזרח נחים.

נציין את מניית בריטיש איירוויס שבלטה היום במסחר באירופה, על רקע המיזוג המתהווה עם חברת התעופה הספרדית איבריה - בריטיש ואיבריה שיתפו פעולה עד כה במסגרת ברית התעופה הגדולה One World, אך כעת הן עומדות בפני מיזוג פעילותן באופן מלא. מניית בריטיש מתחזקת, לאחר תקופה לא מבוטלת בה ידעה זעזועים רבים על רקע הפגיעה שהסב לה ענן האפר האיסלנדי השנה, סכסוכי עבודה מתוקשרים עם העובדים בחברה שהובילו לשביתות בהיקפים גבוהים וכן פגיעה בהכנסותיה לאור המשבר בענף התעופה העולמי.

בבורסות המזרח נרשמת היום פעילות דלילה מאוד כאשר השווקים המרכזיים - יפן, סין והונג קונג, אינם פעילים בשל חופשת חג של הסוחרים.