גייתנר: "חלקים בכלכלה די חזקים אך היא עדיין במצב קשה"

שר האוצר האמריקני בכנס ועידת הסחר ההיספאנית: "היה גידול עצום במינופים במערכת הפיננסית ובוצעו השקעות יתר בנדל"ן באזורים שונים בארה"ב"

"לקיחת הלוואות נירחבת על ידי המערכת הבנקאית והשקעת הכספים בנדל"ן הובילו למיתון והן שמקשות ומאיטות את ההתאוששות הכלכלית בארה"ב" אמר הערב שר האוצר האמריקני, טימותי גייתנר בכנס שאירגנה ועדת הסחר ההיספאנית בדאלאס .

"היה גידול עצום במינופים במערכת הפיננסית וכן בוצעו השקעות יתר בנדל"ן באזורים שונים בארה"ב, ואלו הם הדברים שיצרו משבר אקוטי בהרבה. אך יותר רלוונטי מבחינתנו כעת - גורמים אלה הם המקשים על ההתאוששות: הם שהביאו לקצב ההתאוששות האיטי, להתמשכות המשבר ולחוסר האיזון במצב הכלכלי - ולכן אלו הם האתגרים העומדים בפניינו כיום" .

לדברי גייתנר "חלקים שונים בכלכלה האמריקנית, כולל היצוא וההשקעות הפרטיות, באמת די חזקים, אך המצב הכלכלי עדיין קשה מאד".

נציין כי מוקדם יותר היום פורסמו נתונים אשר הצביעו על כך שההזמנות לציוד אמריקני חזרו לעלות באוגוסט, מה שמאותת על כך שההאטה בהשקעות בעסקים עשויה להיות פחות חמורה ממה שציפו חלק מהכלכלנים. ההזמנות לטובין כגון מחשבים וציוד תיקשורת זינק ב-4.1% לאחר שבסעיף זה נרשמה ירידה של 5.3% ביולי. עם זאת נציין כי סך ההזמנות למוצרים בני קיימא ירדו באוגוסט ב-1.3% בעיקר בעקבות סיף התחבורה התנודתי המושפע רבות מהזמנות של מטוסים, אשר ירדו, אך בניטרול סעיף זה חלה עלייה שהיקף ההזמנות בשיעור חד יותר מהתחזיות המוקדמות.

נתון נוסף המעיד על הכבדתו של שוק הנדל"ן , הנחשב באופן מסורתי לקטר המניע את הכלכלה, על ההתאוששות הכלכלית בארה"ב התבל הערב לאחר תחילת המסחר כאשר המכירות של בתים חדשים נותרו ללא שינוי באוגוסט ביחס ליולי על 288 אלף בתים (במונחים שנתיים), וזאת על אף שמחירי הבתים המשיכו ליפול ב-1.2% גם באוגוסט לשפל של 6 שנים.